Nu er der mulighed for at køre sin Mercedes-Benz ud i terrænet. Eller bare skræmme sine medtrafikanter i lyskrydset. Mercedes-Benz har præsenteret den elektriske udgave af deres G-klasse. Med fire individuelle elmotorer har Mercedes-Benz G 580 endda endnu bedre terrænegenskaber end sine søskende-modeller med konventionelle drivlinjer, lover tyskerne.
G 580 har den klassiske silhuet med det kantede, ikoniske, design, og den er bygget på samme type chassis som alle forgængere siden premieren i 1979. Her er konstruktionen dog modificeret og forstærket med henblik på også at kunne rumme den elektriske drivlinje.
Bilen kan klare stigninger på op til 45° og sidehældninger på 35°. Vadedybden er 15 centimeter højere end på modeller med forbrændingsmotor og tæller hele 85 centimeter, mens selve frihøjden er 25 centimeter.
Køreegenskaberne i Mercedes-Benz G 580 skule også være fantastiske, takket være det lave tyngdepunkt fra det imposante 116 kWh-store batteri. Et batteri, der giver bilen en WLTP-rækkevidde på op til 473 kilometer.
Batteriet kan i øvrigt lynlades med op til 200 kW DC.
Fire elmotorer giver Mercedes-Benz G 580 i alt 580 heste i stalden og et moment på hele 1.164 newtonmeter. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder, hvilket må siges at være imponerende for et køretøj i denne størrelse.
De fire motorer giver også bilen helt nye muligheder for at manøvrere. G-Turn gør det muligt at lade bilen snurre rundt om sin egen akse på løst underlag og nærmest bogstaveligt talt dreje rundt om sig selv. Bilen har desuden en intelligent crawl-funktion, der kan beskrives som en fartpilot til terrænkørsel.
De første eksemplarer af Mercedes-Benz G 580 kommer til landet efter sommeren, men prisen er endnu ikke meldt ud.