Konkurstruede Fisker Inc. mistede overblikket over kundeindbetalinger og har sandsynligvis leveret biler til kunder, der aldrig har betalt for dem. Det skriver mediet Techcrunch med henvisning til anonyme kilder inden for virksomheden.
Kilderne vidner om en kaotisk situation i den tid, hvor virksomheden opskalerede produktion og salg af Ocean-modellen. I flere måneder skal virksomhedens medarbejdere have været ude af stand til at holde styr på indgående betalinger.
Betalingerne inkluderede reservations-indbetalinger og i nogle tilfælde den fulde pris på køretøjerne. I nogle få tilfælde leverede virksomheden køretøjer uden at opkræve nogen form for betaling overhovedet, hævder kilderne. De siger at problemerne skyldtes “slappe interne procedurer”.
Problemerne førte i december til en intern revision, der har taget måneder at gennemføre. Sideløbende med den interne revision forsøgte den eksterne revisor PwC at sammensætte virksomhedens årsregnskab. Fisker var ofte ikke i stand til at levere tilfredsstillende dokumentation for bilsalget.
Forvirringen satte virksomheden i en position, hvor den ikke nøjagtigt kunne sige, hvor meget omsætning den havde genereret. Ifølge kilderne er det en af årsagerne til, at Fisker endnu ikke har rapporteret sit økonomiske resultat for 2023.
Læs mere om Henrik Fiskers problemer: