Det er ikke engang en uge siden, at Henrik Fisker overdrog den første Fisker Ocean til en kunde i Danmark. Nu hævdes det, at bilerne lider af alvorlige softwareproblemer, der potentielt vil tage måneder at udbedre.
Også den omtalte bil, der blev leveret i sidste uge i Danmark, siges at være på vej retur til Fiskers produktionsanlæg i Østrig. Det skriver nyhedstjenesten Bloomberg. Ifølge to kilder, citeret af avisen, skal elbilen gennemgå flere tests, da softwaren angiveligt indeholder flere fejl.
Fisker Inc. skriver i en email til iNPUT, at dette ikke er tilfældet. “Bloombergs påstande om, at bilen vender tilbage til Graz, er unøjagtige, og bilen forbliver i København,” står der i mailen.
Bloomberg hævder også, at Fisker må levere visse biler med en simplere udgave af softwaren, der mangler funktioner. Noget som også Volkswagen måtte se sig nødsaget til, da de begyndte at levere ID.3.
Derudover hævder kilderne, at hastigheden er begrænset i de leverede biler, men det afviser Henrik Fisker.
“Vi afviser kategorisk, at Fisker Ocean kun kan køres ved lave hastigheder. Vi lancerer med grundlæggende ADAS-software, en beslutning, vi annoncerede sidste år, og at softwaren vil blive opdateret over-the-air i løbet af året,” skriver Fisker i en mail til iNPUT.
Til gengæld har Fisker været åben omkring at visse funktioner i bilerne ikke vil være tilgængelig fra starten. Han har ønsket at prioritere leverancer. Det er primært førerassistentfunktionerne, den er gal med. Deriblandt adaptiv fartpilot og vognbane-assistenten.
I en kvartalsrapport har Fisker samtidig neddroslet sine produktionsprognoser for resten af året. Han har tidligere forventet at Magna-fabrikken kunne producere 42.000 biler i år. Det er nu sat ned til mellem 32.000 og 36.000 biler.
[11.05.2023] Artiklen er opdateret med uddybende kommentarer fra Fisker Inc.