Den “danske” elbil Fisker Ocean er blevet genstand for en undersøgelse af den amerikanske myndighed National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA. Årsagen er, at der er indløbet ni klager om tab af bremsning ved dårlig vejgreb og på ujævne veje. Det skriver Automotive News.
“Hvis der havde været fodgængere ved fodgængerovergangen eller nogle modkørende biler, ville jeg helt sikkert have kørt over dem,” skriver en ejer i sin rapport.
Undersøgelsen er en såkaldt “probe” altså en forundersøgelse, der skal vurdere, om der skal indledes en sag mod elbilproducenten. Hvad efterforskningen kommer frem til, må vise sig, men hvis der bliver fundet fejl, vil en tilbagekaldelse være relevant.
Fisker Inc. har udsendt en udmelding, hvori de skriver, at de samarbejder “fuldt ud med NHTSA om denne sag”. De forklarer:
“Fisker Ocean bremsesystemet bruger både friktionsbremsning og regenerativ bremsning. I december 2023 svarede Fisker på feedback fra kunder og udsendte en Over-the-Air-opdatering (version 1.10) til det regenerative system, der forbedrede kundeoplevelsen, når man kører over ujævnheder og ujævne overflader, hvilket løste problemet. Fisker Oceans bremsesystem opfylder eller overgår alle amerikanske og internationale præstationskrav.”
Fisker Ocean er den første elbil fra det amerikanske firma med de danske rødder. De første eksemplarer blev udleveret til kunderne i maj måned sidste år.
Produktionen har af flere omgange været udsat på grund af vanskeligheder, ligesom der tidligere har været snak om at bilen havde softwareproblemer. Rygter som Henrik Fisker har skudt ned.
I 2023 blev der bygget 10.142 eksemplarer af Fisker Ocean, hvoraf de 4.700 blev leveret til kunder. Oprindeligt var planen, at der skulle producere 42.000 biler i 2023. Det blev senere sat ned til mellem 32.000 og 36.000 biler. Men stadig langt fra de 10.142 eksemplarer, der rent faktisk blev bygget.
[Opdateret 20. januar med kommentar fra Fisker Inc.]