Efterfølgeren til Fisker Ocean skal bygges af kinesiske Foxconn, men på en fabrik i Ohio, USA. Det meddeler Fisker Inc i en pressemeddelelse. Aftalen betyder, at Fisker Pear går i produktion i 2024 og at der skal bygges mindst en kvart million eksemplarer om året.
Fisker Pear bliver et joint venture mellem Fisker og Foxconn, der skal hjælpe kineserne ind på markedet for elbiler. Foxconn er primært kendt for at bygge elektronik for storkunder som Apple, Google, Microsoft og Sony. Og ja, det er lidt sjovt, at projektet er navngivet Pear, når en af Foxconns største kunder – hvis ikke den største – er Apple.
Allerede for et år siden blev hensigten om parløbet mellem Fisker og Foxconn offentliggjort. Men nu er det altså nedfældet på papir og ganske officielt.
I pressemeddelelsen oplyses det, at Fisker Pear vil få en forventet pris på “mindre end 29.900 dollars” (211.00 kroner). Henrik Fisker har designet og konstrueret køretøjet med få dele, så den hurtig og enkel at fremstille.
Et tidligere teaser-billede af Fisker Pear (Illustration: Fisker Inc.) Bilen bygges på en ny proprietær arkitektur. Denne nye platform vil understøtte to yderligere modeller, som Fisker vil introducere på et senere tidspunkt, fortælles det. Muligvis den elektriske sportsvogn Fisker Ronin , som blev teamet i starten af maj.
– Pear bliver et revolutionerede elektrisk køretøj, der ikke vil passe ind i nogen eksisterede segmenter. Det ydre design vil omfatte en ny lightning-teknologi og en omsluttende forrude, der er inspireret af en svæveflyets glasbaldakin, der forbedrer det frontalte udsyn, siger Henrik Fisker.
– Vores ingeniørgruppe arbejder på nye funktioner og højteknologiske løsninger til Pear, der vil ændre, hvordan vi bruger og nyder et køretøj i byen, siger han videre.
Hvornår Fisker Pear præsenteres for offentligheden, vides endnu ikke. Men den lyder interessant.