Fiskers forhandlinger med “en større bilproducent” er faldet på gulvet. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Der er muligvis ingen alternativer til konkurs eller rekonstruktion, oplyser selskabet.
Samarbejdet med bilproducenten, der ifølge rygterne var Nissan, var fundamentet for en redningsplan, der skulle få den danske bilproducent på fode igen. I starten af måneden sagde Henrik Fisker, at der er “væsentlig tvivl” om, at selskabet vil have penge nok til at klare sig gennem året.
Selskabet siger, at det overvejer forskellige “strategiske muligheder”, herunder altså konkurs eller rekonstruktion. De skriver, at der muligvis ikke er andre muligheder “i det nuværende markedsmiljø”.
Fisker har lidt af flere alvorlige kvalitetsproblemer med elbilen Ocean og tabte i gennemsnit en halv million kroner pr. solgt bil sidste år. 15 procent af medarbejderne har fået en opsigelse.
Fisker har også sat produktionen af nye biler på pause i seks uger – og håber, at der dukker en løsning op inden da. Men det begynder at se sort ud for Fisker.
Det er ike første gang Henrik Fisker kigger mod en konkurs. Hans første firma, Fisker Automotive, som blev grundlagt i 2007, gik konkurs og blev solgt til kinesere i 2013.
Læs mere om Fiskers problemer: