Google meddelte fredag, at de vil købe firmaet Fitbit, der laver fitness-trackere og smartwatches. Fitbit er en af de ”store” producenter og vil give Google – og WearOS – en fordel i kampen mod Apple Watch, der dominerer markedet. Selskabet skal angiveligt fortsat fungere som et selvstændigt firma, men ejet af Google.
– Med Googles ressourcer og globale platform vil Fitbit være i stand til at fremskynde innovation i wearables-kategorien, skalere hurtigere og gøre sundheden endnu mere tilgængelig for alle, sagde James Park, der grundlagde selskabet for 12 år siden, til BBC.
Fitbit har solgt mere end 100 millioner fitness-trackere og smartwatches, men har haft det svært i de senere år, hvor konkurrencen er intensiveret markant. Alligevel har firmaet, ifølge analytikere fra Craig Hallum, mere end 28 millioner aktive brugere, der løbende (no pun intended) leverer helbredsdata til firmaet. Data, som Google fremover vil eje og have adgang til.
Kan bruges til Google-annoncer
Fitbit siger, ifølge BBC, at dets sundsheds- og fitness-data ikke vil blive brugt til Google-annoncer og lover samtidig, at de vil ”opretholde en stærk beskyttelse af privatlivets fred”. Men den køber analytikerne ikke, der mener, at netop dataene er en væsentlig del af handelen.
– De omfattende sundheds- og fitnesssdata, kombineret med de 28 millioner aktive brugere på Fitbit-platformen, er af kolossal værdi for Google, skriver Craig Hallum-analytikerne, ifølge Reuters.
Handelen forventes af blive afsluttet i 2020, hvis den godkendes af konkurrencemyndighederne i USA.