ElbilerTophistorie

BMW’s kommende Neue Klasse får betydelige forbedringer

BMW har præsenteret flere detaljer om især den elektriske drivlinje til Neue Klasse under Tech Days i Landshut, Tyskland. Den sjette generations BMW eDrive-teknologi byder på hurtigere opladning og længere rækkevidde, blandt andet gennem en 800V-arkitektur.

Den første model under Neue Klasse går i serieproduktion senere i år i Debrecen, Ungarn, og vil drage fordel af de seneste teknologiske fremskridt. Teknologien vil blive en central del af alle fremtidige Neue Klasse-modeller. Neue Klasse er navnet på ikke bare BMW’s nye elbiler, men faktisk alle nye biler fra BMW, der stadig håber at få lov at lave biler med forbrændingsmotor i fremtiden. Ikke desto mindre er det elbilerne, der får de mest markante forbedringer, og det er også dem, der er mest fokus på.

 

Forbedringer i Gen6-drivlinjen

Den opdaterede højvoltsbatteri-teknologi giver mulighed for 30 procent hurtigere opladning og op til 30 procent længere rækkevidde end tidligere generationer. Dette skyldes blandt andet nye cylindriske battericeller, der øger energitætheden.

BMW Energy Master, en ny central styreenhed, overvåger batteriets drift og sikrer realtidsopdateringer via Remote Software Upgrades. Samtidig betyder et modulært design, at BMW kan producere elmotorer mere fleksibelt og omkostningseffektivt.

 

To motortyper i den elektriske drivlinje

Den elektriske drivlinje omfatter både synkrone motorer uden permanente magneter (EESM) og asynkrone motorer (ASM). Den synkrone motor anvendes på bagakslen, mens den asynkrone motor kan monteres på forakslen i firehjulstrukne modeller. De to motorer leverer tilsammen forbedret ydelse på både accelleration og kontinuerlig kørsel. Drivlinjen er blevet optimeret med forbedret køling og nye halvlederkomponenter i inverteren.

Lavere vægt og reduceret energitab

Ved at optimere drivlinjen og batterisystemet er energitabet reduceret med 40 procent, vægten er sænket med 10 procent, og produktionsomkostningerne er skåret med 20 procent sammenlignet med den forrige generation. Samlet set forventes en 20 procents forbedring af energieffektiviteten i kommende Neue Klasse-modeller.

Udover de nye drivliner har BMW tidligere vist den nye og forbedrede computer, der skal være hjernen i Neue Klasse, frem.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.