Renault har påbegyndt produktionen af prototyperne på den kommende Renault 5 elbil. En model, der er tænkt til at erstatte Zoe, som mærkets billigste elbil. Lanceringen er planlagt til starten af næste år – og mon ikke, det Tron -lignende ydre er væk til den tid?
Renault har, højst udsædvanlig, valgt at dele fotos fra produktionen af prototyperne, der laves på deres Technocentre ved Paris.
Før en ny bilmodel kan gå i serieproduktion, gennemgår den en række udviklingstrin. Først laves de såkaldte “muldyr”, der skjuler teknologien under en gammel krop. Renault producerede den første af disse allerede i 2021, skjult som en Clio.
Nu går Renault 5 ind i næste fase, hvor produktionen af modeller, der ligner den endelige udgave, er startet. Det er nu disse, der er inviteret til at se. Disse camouflerede udgaver skal testes på europæiske veje, inden de sidste tilpasninger af den nye CMF-B platform laves.
Et karosseri til Renault 5 (foto: Renault). Med den nye platform vil Renualt forsøge at sænke omkostningerne til elbiler, ved at øge synergierne med de andre biler, som Renault fremstiller. Renault 5 vil dele omkring 70 procent af alle komponenter med Renault Clio og Captur.
Renault forventer, at produktionsomkostningerne vil være omkring 30 procent lavere sammenlignet med Renault Zoe. Motoren bliver den samme som i Megane E-Tech, og som prikken over i’et af innovation vil 5’eren have understøttelse af V2L.
Renualt har endnu ikke officielt delt specifikationer på bilen, men har tidligere sagt , at de vil give små biler som Zoe et mindre batteri med en rækkevidde på 300-400 kilometer.
I samme interview fortalte udviklingschef Gilles Le Borgne, at Renault vil gå all-in på 800 volt teknologi. Men da den endnu er ret dyr at implementere, er det tvivlsomt, at Renault 5 får den.