I dag er den færdige udgave af Audi Q6 e-tron langt om længe blevet vist frem. Bilen er den første Audi på PPe-platformen, der er lavet i samarbejde med Porsche, og alle sejl er sat til for at gøre den til noget helt specielt.
iNPUT var inviteret til München for at få et deep dive I den teknologi, der ligger til bund for bilen, der er den elektriske afløser for Audi Q5. En model der de senere år har været Audis bedst sælgende. Og vores første indtryk er, at Audi denne gang har ramt skiven helt rent, når vi snakker om forventninger til teknologi, ydelse og forbrug i en moderne elbil.
Audi Q6 e-tron deler platform med Porsche Macan og den er lavet til at tage kampen op i et svært segment af sportslige SUV’er, hvor Tesla Model Y i øjeblikket dominerer suverænt. Og selv om den umiskendeligt ligner en Audi, så er det, i vores optik, en langt mere tidssvarende elbil end storesøster Audi Q8 e-tron (læs vores anmeldelse her ).
Audi Q6 e-tron quattro (foto: Audi). For det første er den baseret på 800 volt teknologi, der er med til at gøre bilen fysisk lettere og hurtigere til at lade. For det andet har Q6 fået et nyt strømlinet 800 volt batteri, der giver den en rækkevidde på op til 625 WLTP-kilometer. Knapt 50 kilometer længere end Q8 e-tron. På trods af, at batteriet i Q6 har mindre kapacitet og vejer knapt 30 procent mindre.
For det tredje kan Q6 e-tron lades med en effekt på op til 270 kW. Ifølge Audi tager det bare 21 minutter at lade Q6 fra 10-80 procent og der kan fyldes 255 kilometer på batteriet på bare 10 minutter.
Sidst har Audi udstyret den med to elektriske motorer, en på hver aksel, der sammmen leverer op til 517 heste og et moment på 820 Nm. Nok til – sammen med strukturen – at bilen må trække op til 2,4 ton på krogen.
Nu med lysshow og Android Automotive Men det stopper naturligvis ikke der. Audi introducerer også et nyt “lysshow”. De kalder det for “den aktive digitale lyssignatur” og er en måde at gøre bilen “personlig”. Man kan vælge mellem otte forskellige lyssignaturer – enten fra instrumentpanelet eller via Audi app’en. Desuden har de digitale OLED-baglygter et såkaldt “kommunikationslys”, hvor fx en advarselstrekant vises i midterste OLED-segment. Det advarer andre trafikanter om ulykker og havarerede biler.
Kabinen varsler også nye tider. Pladsen foran føreren domineres af en svævende buet skærm. I den er der integreret et 11,9 tommer stort Audi virtual cockpit og et 14,5 tommer stort MMI-touchdisplay.
Audi har også givet forsædepassageren sin egen skærm (ekstraudstyr). Den kan tilgå alle bilens funktioner, men fungerer uafhængigt af førerens skærme. Den har også Privacy Mode, som forhindrer, at førerens opmærksomhed afledes under kørslen.
Audi Q6 e-tron vil kunne bestilles allerede i løbet af de næste dage, men den introduceres først “i løbet af sommeren”. Priserne starter ved 659.990 kroner. Senere på året introduceres to baghjulstrukne versioner, som naturligt vil have en lavere pris og derfor vil være tilgængelige for flere.
Tekniske data Q6 e-tron quattro SQ6 e-tron Batterikapacitet (netto/brutto) 94,9/100 kWh 94,9/100 kWh Maksimal ydelse 285 kW / 388 hk 380 kW / 517 hk Maksimalt drejningsmoment 535 Nm 820 Nm Tophastighed 210 km/t 230 km/t Acceleration 0-100 km/t 5,9 sek. 4,3 sek. Elektrisk rækkevidde (WLTP) 625 km 589 km Energiforbrug (WLTP) 17,2 kWh/100 km 17,8 kWh/100 km Opladningskapacitet AC/DC op til 11 kW / op til 270 kW op til 11 kW / op til 270 kW Opladningstid med 11 kW (0-100 %) ca. 9 timer ca. 9 timer Opladningstid med 270 kW (10-80 %) 21 min. (255 km på 10 min) 21 min. (255 km på 10 min) Dimensioner længde/bredde/højde 4.771 mm / 1.939 mm / 1.648 mm 4.771 mm / 1.939 mm / 1.648 mm Bagagerum for/bag/med bagsædet nede 64 l / 526 l / 1.529 l 64 l / 526 l / 1.529 l Egenvægt 2.325 kg 2.350 kg Tilladt anhængervægt 2.400 kg 2.400 kg