Mikro-elbilerne er på vej. De får priser på under 200.000 kroner og loves at køre ud fra fabrikken i 2025. Volkswagen har være gavmilde omkring deres ID.Life koncept , der skal udmønte sig i “elbilernes Up”. Men nu er der også kommet koncepttegninger med mikro-modellerne fra Skoda og Seat. Modeller der, sandsynligvis, skal bygges på den samme tilpassede MEB-platform som ID.Life.
Det begynder at ligne en elektrisk kopi af trillinge-konceptet (Up, Citigo og Mii), der blev vanvittigt populært blandt danskerne for ti år siden.
I et indlæg på LinkedIn forklarer VW-CEO Ralf Brandstätter om ideen bag mikro-elbilerne. Han skriver blandt andet:
“Konceptbilen ID.Life er vores idé om næste-generations bymobilitet: lille, bæredygtig, sympatisk og fuldt digitaliseret. Vi har lovet at realisere denne elektriske bil i prissegmentet 20.000-25.000 euro, og vi vil levere i 2025. På den måde sænker Volkswagen yderligere adgangsbarrieren for CO2-neutral mobilitet, hvilket gør det overkommeligt for endnu flere mennesker. Endnu en milepæl på vores #WayToZero!”.
Han fortæller ligeledes, at der arbejdes tæt sammen med Skoda og Seat på projektet. Skodas mikro-elbil kaldes i øjeblikket for Elroq, men det kan nå at ændres. ID.Life forventes at blive til ID.1, mens der senere kommer en hatchback med ID.2 navnet.
Skoda Seat / Cupra Volkswagen De elektriske trillinger. Klik for at forstørre. Volkswagen har også afsløret planer om at investere 75 milliarder kroner i blandt andet en ny batterifabrik i Sagunto, Spanien. Den skal levere batterier til Seat-fabrikken i Martorell og Volkswagen-fabrikken i Pamplona. Det er planen, at el-trillingerne skal bygges i netop Spanien.