TeknologiTophistorie

Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at kræve tag af personer i Facebook-konkurrencer

Det er ulovligt at kræve tagging af personer i Facebook-konkurrencer. Det har Forbrugerombudsmanden nu slået helt fast.

Det er ikke alene dårlig stil at kræve tagging af personer i Facebook-kampagner og -konkurrencer, det er også ulovligt. Det slår Forbrugerombudsmanden fast i en sag, hvor en dansk café er blevet meldt til politiet for at afholde 12 konkurrencer på Facebook, hvor der blev stillet krav om tags for at deltage.

Helt konkret overtræder tagging paragraffen om spamforbud i markedsføringsloven. Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, vil notifikationerne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være sendt på vegne af virksomheden. Har den taggede person ikke givet samtykke til at modtage notifikationen, vil det være en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam.

 

– Ifølge markedsføringsloven har enhver ret til selv at bestemme, hvem de vil modtage reklame fra, og derfor må en virksomhed ikke sende fx notifikationer på sociale medier uden først at indhente modtagerens samtykke til det. Virksomheder må heller ikke få andre til det på virksomhedens vegne. At de sociale medier giver nem adgang til det, gør det ikke lovligt for virksomhederne, forklarer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hun har for nylig politianmeldt Café Venedig ApS for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor der blev stillet krav om tags for at deltage. Konkurrencerne løb fra udgangen af september 2019 til medio september 2020. Forbrugerombudsmandens undersøgelser viser, at der i denne periode blev sendt 3.067 notifikationer som følge af tags i de 12 konkurrencer.

 

I en af konkurrencerne skrev virksomheden for eksempel:

 “(…) for at deltage skal du:

  • Like opslaget
  • Tagge hvem du vil dele præmien med
  • Like vores Facebookside
  • Følg vores Instagram cafe.velvet

(…)”

 

Forbrugerombudsmanden har tidligere orienteret Café Venedig ApS om, at markedsføringslovens forbud mod spam også gælder for virksomhedens konkurrencer på sociale medier. Alligevel har virksomheden efterfølgende afholdt nye konkurrencer i strid med spamforbuddet. Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt selskabet.

LOVGRUNDLAG

Efter markedsføringsloven § 10, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.