Ford-chefen Jim Hackett blev tirsdag den seneste i en række ledere blandt bilproducenter og ingeniører, der helt offentligt siger, at selvkørende biler ikke kommer så tidligt som vi forventer. Industrien har ”overvurderet ankomsten at autonome køretøjer,” fortalte Hacket til Detroit Economic Club. Ford har ellers selv for ganske nyligt iværksat byggeriet af en fabrik, der om bare to år skal kunne levere selvkørende – og elektriske – biler.
Den plan afviger Jim Hackett og Ford ikke fra, sagde han, men indrømmede, at bilernes funktionalitet vil være stærkt begrænset, da udviklingen er så kompleks.
Hackett er den seneste i en række prominente personer, der hugger bremsen i, i forhold til selvkørende biler. For bare tre år siden var der ellers positive toner over hele linjen; Uber viste en autonom tjeneste i Pittsburg, Google udskilte sit autonome bilprogram i det selvstændige firma Waymo og Nissan lovede skråsikkert, at de ville levere førerløse biler allerede i 2020.
Nu er tonen en anden og der snakkes om, at bilindustriens marketing – og mediernes overskrifter – har overhalet udviklingen.
I november sagde Waymo-chefen John Krafcik til CNET, at ”autonome biler altid vil have begrænsninger” og antydede at selvkørende biler, der kan køre overalt, sandsynligvis aldrig bliver til noget. Selv om Waymo konstant forbedrer sin selvkørende taxaer, er der stadig mindst én chauffør ombord alene af sikkerhedshensyn.
Efter et uheld i Pittsburg, der kostede en kvinde livet, har Uber også mindst to operatører ombord på sine selvkørende biler. I et interview med Reuters i sidste uge sagde Raquel Urtasun, der leder udviklingen af autonom teknologi hos Uber, at spørgsmålet om hvornår selvkørende biler bliver en realitet er ”the billion-dollar question”.
Branchen er enige om, at selvkørende biler primært vil dukke op på korte, kontrollerede stræk – eksempelvis som shuttle-busser i lufthavne – og selvkørende biler på motor- og landeveje ligger langt, langt ude i fremtiden.