Skal vi tro læsertallene på iNPUT, er der mange af vores læsere, der drømmer om elbiler med lang rækkevidde. Men lang rækkevidde koster – faktisk alt for meget, mener Ford-chefen Jim Farley. Forleden erklærede han direkte, at Ford ikke vil spille spillet med den maksimale rækkevidde. Han tror på, at mindre batterier i længden er bedre.
– Vi vil ikke gå efter 1.000 kilometers rækkevidde. Vi vil forsøge at lave det mindst mulige batteri med konkurrencedygtig rækkevidde, sagde Farley.
Ford-chefen uddybede, at økonomien med store batterier ikke holder vand. Han stiller faktisk spørgsmålstegn ved, om elbiler med store batterier overhovedet kan blive lønsomme. De er dyre til at begynde med, og tilføjelse af flere celler for at øge rækkevidden giver et faldende afkast, mens kompensation for deres ekstra vægt øger omkostningerne.
Det er en ond cirkel, der betyder, at rækkevidden har store omkostninger.
Han antydede at Fords grænse kommer til at ligge på 100 kWh-batteripakker. Den vil man blandt andet kunne opleve i en endnu unavngiven SUV med tre sæderækker. En SUV der skulle blive til virkelighed i 2025.
Læs mere: Ford Explorer er blevet 100% elektrisk.
Med sin udmelding lægger Jim Farley sig på linje med Renaults produktchef Guido Haak. I slutningen af maj sagde han, at Renault i stedet vil satse på hurtig opladning – sandsynligvis ved hjælp af 800 volt-teknologien.
– En lang rækkevidde på 800 kilometer eller mere gør køretøjerne ekstremt tunge, er meget dyrt og øger også CO2-aftrykket for hver kilometer, køretøjet tilbagelægger. Det er ikke vores tilgang, sagde Guido Haak.