TeknologiTophistorie

Ford Kuga-problem løst – nyt batteri til alle biler

Ford må skifte batteriet ud i samtlige de Ford Kuga plugin-hybrider, der er blevet solgt.

Først den gode nyhed: Ford har fundet en løsning på det batteriproblem, der plager den yderst populære Ford Kuga plugin-hybrid, der er blandt Danmarks mest solgte biler i år. Den dårlige nyhed – i hvert fald for Ford – er at samtlige batterier i samtlige biler skal skiftes ud. Det bliver ikke billigt.

– Vi skal have skiftet det store højspændingsbatteri på alle biler, og det er en større procedure, siger Lene Dahlquist, der er pressechef hos Ford Danmark, til Jyllands-Posten.

 

Ford begyndte i august måned at tilbagekalde Kuga og stoppe med at levere bestilte eksemplarer. Herhjemme er der solgt omkring 6.500 eksemplarer af bilen – og det er 2.901 af dem, der kan være ramt af problemet, oplyste Ford dengang.

Fejlen skyldes angiveligt, at der er kommet “fremmedlegemer” ind i batteripakkerne under samlingen, og disse kan altså i værste fald få batteriet til at bryde i brand.

 

Fords løsning på problemet er at tilbagekalde alle Kuga PHEV’er og udskifte hele batteripakken og tilhørende elektrisk udstyr. Reparationsprocessen forventes at starte i slutningen af december i år – og Ford sigter mod at få alle defekte køretøjer repareret og tilbage på vej i slutningen af marts 2021.

Fejlen bliver en yderst bekostelig affære for Ford. Ikke alene bliver det dyrt at udskifte de berørte batterier, men Ford Kuga er også Fords eneste CO2-lave bil i Europa og den har pga. problemet ikke kunnet sælges i de håbede mængder. Derfor stod Ford samtidig til en klækkelig CO2-bøde fra EU, fordi de ikke kan overholde 2020-grænsen for CO2-udledning.

Ford har dog fået hjælp fra sit gamle datterselskab Volvo Cars, der ligger pænt under CO2-grænsen. Ifølge EU-reglerne er det nemlig muligt at lave CO2-pooling, så Volvo Cars kan kompensere for Ford. Det er dog ikke gratis for Ford. Beløbet er ikke offentliggjort, men ifølge Volvo Cars vil indtægten fra Ford blive geninvesteret i nye, grønne teknologi-projekter.

 

Ford er ikke alene. Hyundai meddelte i midten af oktober, at de sandsynligvis må tilbagekalde mere end 77.000 eksemplarer af den elektriske Hyundai Kona på grund af brandfare i batteriet.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.