EU har netop givet Fords system til håndfri kørsel, BlueCruise , grønt lys i 15 lande og på 133.000 kilometers motorvejstrækninger på tværs af Europa. De såkaldte Blue Zones . Heriblandt Danmark. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse.
BlueCruise var det første system af sin art, der opnåede godkendelse, da det blev lanceret i Storbritannien sidste år, og nu er det altså det første avancerede førerassistancesystem til at levere ægte håndfri kørsel ved motorvejshastigheder i Europa.
Helt konkret er BlueCruise blevet godkendt til selvkørende på Level 2. Det betyder, at føreren må slippe rattet helt, men stadig skal være opmærksom og have øjne på trafikken. I forhold til forsikringsspørsmål er det stadig føreren, der holdes ansvarlig, hvis der sker uheld.
Alligevel er det er lidt af en milepæl. Hidtil har man skullet have hænderne på rattet, hvis man benyttede avancerede assistentsystemer. Nu kan man teoretisk køre fra Frederikshavn til sydspanien uden at røre ved rattet.
Kort over de såkaldte BlueZones, hvor Mustang nu må køres håndfrit. Når BlueCruise er tilkoblet, kontrollerer systemet styring, acceleration, bremsning, vognbanepositionering og afstanden til forankørende køretøj. Systemet fungerer fra motorvejshastigheder helt ned til fuldstændig standsning i trafikpropper.
For at sikre, at chauffører holder øjnene på vejen, mens deres hænder er væk fra rattet, kontrollerer et førervendt kamera førerens øjne og hovedposition – selv når de har solbriller på.
BlueCruise-systemet er tilgængeligt på alle nye Ford Mustang Mach-E modeller. Derudover vil nuværende Mach-E ejere i udvalgte lande være berettiget til at modtage en softwareopdatering i for at aktivere BlueCruise, oplyser Ford.
BlueCruise skal aktiveres via et abonnement, der koster knapt 200 kroner om måneden.
Du kan eventuelt læse flere detaljer om BlueCruise-teknologien hos Ford .