Der er en lille gave på vej fra Ford til både nuværende og kommende ejere af Mustang Mach-E. Den brugbare kapacitet på bilens batteri øges nemlig via en firmwareopdatering, hvilket giver den et par ekstra kilometers rækkevidde. Ford har dog endnu ikke delt data om præcis hvor mange kilometer, ændringen vil give.
Batterierne i de to Mach-E udgaver er relativt store, men mange af kilowatt-timerne er “reserveret”. Den største model har et batteri på 99 kilowatt-timer, hvoraf de 88 kWt er brugbare. Med opdateringen ændres nettotallet til 91 kWt.
Den mindste model har brutto 76 kWt og netto øges fra 68 kWt til 70 kWt. Til sammenligning har en Tesla Model 3 Standard Plus et batteri på 54 kWt / 51 kWt (brutto / netto).
Præcis hvad det kommer til at betyde for rækkevidden, der i øjeblikket er henholdvis 610 kilometer og 440 kilometer, er uvist. Ifølge Ford vil ændringen ikke ændre i bilens officielle WLTP-måling, men de regner forsigtigt med, at opdateringen alligevel vil øge rækkevidden med op til 3 procent.
Anne Sønsteby fra Ford Norge fortæller til Tek.no, at opdateringen også vil forbedre bilens opladningskurve.
Opdateringen vil blive distribueret til allerede solgte biler via Ford Power UP OTA, mens nye biler, der produceres efter 29. november (2022-udgaven) vil være “født” med opdateringen. Det vides ikke præcist hvornår opdateringen sendes ud, men ejere vil få besked, lover Ford.
Forbedring af rækkevidden via software er i øvrigt ikke noget særsyn. Audi opdaterede e-tron, der i første omgang havde en nettokapactiet på 83,8 kWt på det 95 kWt store batteri. Det blev udvidet til 85,5 kWt. Jaguar opdaterede også sin i-Pace, så den fik op til otte procent længere rækkevidde.
Som det antydes på billedet øverst i denne artikel, har iNPUT været på tur i Ford Mustang Mach-E. Det kommer der ganske snart en video ud af, som du kan se på vores Youtube-kanal. Men lad os bare afsløre, at Mach-E er en rigtig sjov elbil …