Udviklingsafdelingen hos Ford har leget med en ny tanke, der skal give elbiler længere rækkevidde. Nemlig et batteri i tagboksen. Eller rettere, et batteri, der monteres på bilens tag. Det afsløres af en patentskitse, som brugere på forummet for Ford F-150 Lightning har opdaget.
Skitsen, der ses øverst, viser angiveligt en Ford Bronco med en ekstra batteripakke på taget, monteret som en tagboks. I patentansøgningen fortælles der, at der er tale om et ekstra batteri. Ideen er, at det skal kunne give ekstra rækkevidde i områder, hvor der er få lademuligheder.
Reservebatteriet skal nemt kunne sættes i bilens ladestik, så der bruges som en kolossal “powerbank”. Alternativt nævner patentansøgningen, at batteriet skal kunne sende strøm direkte til elmotorerne.
Det er ikke klart, præcis hvor meget ekstra rækkevidde, batteriet rummer. Men det nævnes, at selve kassen skal isolere mod varme og kulde med polyurethanskum. Boksen vil også skulle udstyres med køleventiler, der skal kunne lukkes for at forhindre vand, sand eller andet i at komme ind.
På denne skitse ses de køleventiler, der skal holde batteri i tagboksen tempereret. En af de største udfordringer med batteri i tagboksen-løsningen er, at batterier er tunge. Batteriets vægt og placering bliver derfor vigtig.
Det er naturligvis uklart, om løsningen nogensinde sættes i produktion. Men Ford vil altså sikre sig patentet …
Læs mere: Ford F-150 Lightning prøvekørt – når stor ikke er nok .