Selv om Ford for nyligt sagde, at de har måttet drosle ned for deres elbilambitioner i Europa, har de ikke givet op. Tværtimod. Britiske Autocar kan fortælle, at Ford vil udvikle en ny platform, der skal gøre det muligt at fremstille små og billige elbiler.
Som bekendt er Ford glade for at genbruge klassiske modelnavne – Ford Capri er netop genopstået som elbil – og der spekuleres i, at den nye platform skal bruges til yderligere to. Nemlig Ford Fiesta og Ford Focus. Sidstnævnte fås stadig i en mild hybrid.
Selv erstatningen for Ford Puma kan baseres på platformen. Den skal ifølge rygterne lanceres som elbil senere på året.
– Ser man på vores globale line-up, har vi på nuværende tidspunkt ikke rigtig noget i det prisbillige segment. Nøglen for os er at være overkommelige, differentierede og profitable, siger Marin Gjaja, operationel direktør for Fords elbil-division til Autocar.
Udviklingsarbejdet med den nye platform ledes af Alan Clarke, som tidligere har arbejdet hos Tesla.
– Clarke kom til Ford for et par år siden og forsøger at bygge den mest effektive elbilplatform på planeten. Det er målet, siger Marin Gjaja.
Indtil videre er platformen i udviklingsstadiet, men de små og billige elbiler, baseret på den nye platform, kan blive lanceret i 2026 eller 2027.
Ud over den nyligt præsenterede Ford Capri har Ford også Mustang Mach-E og Explorer på elbilmenuen. Både Explorer og Capri er bygget på Volkswagen MEB-platform og er essentielt ID.4 og ID.5 i Ford-indpakning.