På det seneste har flere Tesla’er været involveret i uheld, hvor ejerne i vid udstrækning har benyttet sig af bilens “Autopilot” funktion på en uhensigtsmæssig måde. I flere tilfælde er ulykkerne endt fatalt – ofte for føreren selv. Nu er den første rapport kommet om et uheld i marts måned med en Model X, og den viser – ikke overraskende – at ulykken reelt var førerens egen skyld.
Autopilot i næsten 19 minutter
Ulykken, der skete d. 23 marts i Californien, skete efter føreren i 18 minutter og 55 sekunder havde ladet autopiloten styre bilen. Undervejs, siger rapporten, havde han fået to visuelle og en audio advarsel om at placere hænderne på rattet. Det lader altså til, at føreren nærmest har siddet og lavet noget andet, mens bilen “passede sig selv”.
Fulgte bilen foran indtil uheldet
Bilen var sat til at køre 75 mph (120 km/t) og fulgte efter bilen foran – der holdt sig nogenlunde stabilt på 65 mph (106 km/t) – indtil den pludselig, af uvisse årsager, besluttede sig for at stoppe med at følge efter. I stedet styrede den kraftigt til venstre ca. 7 sekunder før den brager ind i autoværnet og derefter rammer to andre biler.
Teslaen bliver totalskadet, og det lykkedes for andre bilister at få føreren ud – inden bilen bryder i brand fordi batteriet er lækket. Desværre står hans liv ikke til at redde.
Hold hænderne på rattet
Føreren af Teslaen har altså formentlig været ekstremt ukoncentreret, og har ikke holdt hænderne på rattet under kørslen. De sidste 15 sekunder inden uheldet sker registrerer bilen ikke hans hænder på rattet overhovedet.
Selv om en Tesla i vid udstrækning er i stand til at køre sig selv er den endnu langt fra “selvkørende” i ordets egentlige forstand, og at være uopmærksom og “stole” helt på bilen er altså stadig ekstremt farligt. I løbet af nogle år vil vi dog formentlig se den første software/hardware, der er stabil nok til, at man reelt kan lade bilen køre selv. Indtil da lyder rådet: Hold hænderne på rattet!