Norge er markant længere fremme i omstillingen til elbiler end Danmark. Eller noget andet land i verden, for den sags skyld. Måske er det derfor, at den norske importør af Volkswagen-biler nu tør meddele, at de stopper for salget af fossilbiler allerede den 31. december 2023. Fra den dato, vil der udelukkende være elbiler på menuen.
Den norske regering planlægger i forvejen at forbyde salg af fossilbiler fra 2025, men her er Volkswagen altså på forkant.
– 2025-målet har været vigtigt for at drive elektrificeringen af den norske bilflåde frem. Nu kan vi snart krydse målet af, og så har vi brug for nye mål at nå. Selvom salget af nye biler inden længe er fuldt elektrisk, er de fleste biler på vejene stadig fossildrevne, siger Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Han mener, at 2040 vil være et realistisk bud på, hvornår hovedparten af bilerne på de norske veje er CO2-neutrale. På VW’s vegne har han endda større ambitioner:
– Vi skal arbejde på at over halvdelen af Volkswagen-bilerne på de norske veje er fuldt elektriske allerede i 2035 og måske endda tidligere, siger Ulf Tore Hekneby.
Sidste år var 64,5 procent af alle de biler, der blev solgt i Norge, rene elbiler. Hele 81 procent af de Volkswagen-modeller, der er blevet solgt i Norge i 2022 er elektriske. Herhjemme er det hver femte.
Harald A. Møller AS står også for importen af Audi (97 procent elbiler), Skoda (77 procent) og Cupra. Men der fremgår ikke, om disse mærker også kun skal være elektriske i Norge i 2024.