Fra nytår udløber den særordning, der siden 2012 har holdt prisen nede på strøm til opladning af elbiler hos virksomheder og på offentlige opladerstandere. Det betyder, at afgiften på el stiger fra 0,4 øre per kilowattime til voldsomme 88,4 øre per kilowattime – en 221-dobling af prisen. Men skatteminister Karsten Lauritzen er åben for at fortsætte særordningen – hvis der kan findes finansiering til den. Sådan skriver han i et svar til Folketingets skatteudvalg.
“I udgangspunktet er vi åbne overfor en forlængelse. En sådan forlængelse kræver dog finansiering,” skriver Skatteministeren.
I svaret henviser han til regeringens mål om, at der skal køre en million grønne biller rundt på de danske veje i 2030 – og et totalt stop for salg af nye benzin- og dieselbiler samme år.
“Det er derfor vigtigt, at der skabes de rette rammevilkår for elbiler og andre lav- og nulemissionsbiler, såvel på kort sigt som på længere sigt, så målsætningerne kan indfries,” skriver Karsten Lauritsen.
Særordningen med afgiftsfri strøm til elbiler blev indført i 2012 og blev i 2015, hvor den første gang udløb, forlænget til 1. januar 2020. Den gælder udelukkende ved erhvervsmæssig opladning – og altså ikke hjemme i privaten. Dansk Elbil Alilance har i en klumme foreslået, at ordningen forlænges fem år, mens regeringens nyligt nedsatte kommission til grøn omstilling af personbiler kommer med sine forslag.