TeknologiTophistorie

Frøken Klokken fyres efter 82 år

Frøken Klokken er blevet offer for både klimaforandringer og smartphones. Den 30. november lukkes hun ned efter 82 års tjeneste.

Siden den 5. februar 1939 har Frøken Klokken oplyst danskerne om, hvad klokken er. Men den 30. november er det slut. TDC Net slukker for den gamle dame, der er blevet udkonkurreret af radiostyrede ure og – ikke mindst – mobiltelefonen. Nedlukningen skal samtidig bidrage til at TDC Net skal være CO2-neutral i 2030, da de ældre teknologier har et større strømforbrug.

– Som en naturlig følge af den digitale udvikling er der i dag en række telefonservices, der ikke bliver brugt i lige så høj grad som tidligere, og som har et højt strømforbrug. Det gælder blandt andet Frøken Klokken. Antallet af brugere på tjenesten har været stødt faldende over de seneste år, da funktionaliteten er overtaget af eksempelvis mobiltelefoner, siger Robert Dogonowski, kommerciel direktør i TDC Net.

 

Kopi af svensk ide

Ideen til Frøken Klokken kom fra Sverige, hvor Frøken Ur havde oplyst om klokken siden 1934. Det daværende Københavns Telefon Aktie Selskab (KTAS) købte en kopi af den svenske maskine og tændte den for sjællændere i 1939. Maskinen var placeret i Telefonhusets kælder i Nørregade København.

Kvinden, der lagde stemme til den første Frøken Klokken hed Anna Edith Sommer-Jensen. To gange siden er Frøken Klokken blevet “opgraderet”. Første gang var i 1970, hvor radiospeakeren Marianne Germer lagde ny stemme til tjenesten. Afspilningen foregik med tonehoveder, der aflæste en roterende magnetbelagt tromle – ikke ulig teknikken fra en båndoptager. I 1993 blev Frøken Klokken elektronisk og kom i radiokontakt med et atom-ur i Frankfurt am Main. Men det er fortsat Marianne Germers stemme, man hører.

 

Frøken Klokken
Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)

Da tjenesten blev lanceret, var den en revolution. Alene på det første døgn ringede mere end 50.000 mennesker for at høre hvad klokken var og på det første år blev der ringet 11,6 millioner gange til den telefoniske ur-tjeneste. I løbet af de næste fem årtier modtog tjenesten gennemsnitligt 40.000 opkald om dagen. Det tal er siden da faldet ganske betragteligt. I dag er antallet af opkald en fjerdedel af, hvad det var for blot fire år siden, oplyser TDC.

– Før Frøken Klokken måtte danskerne bruge de mere analoge metoder, hvis de ville have stillet armbånds- eller bornholmeruret. I København havde man på Skt. Nikolaj Kirke og senere på et pakhus i Frihavnen monteret en slags kugle, som hver dag klokken 12 middag faldt ned. Senere hjalp telegrafen med at få urene til at slå i takt. Men telefonen var det første og største gennembrud for elektrisk og lynhurtig kommunikation helt ud i hjemmene. Og med tiden mellem stort set alle danskere, fortæller Martin Johansen, udstillingschef hos ENIGMA – museum for post, tele og kommunikation.

I starten skulle man ringe 0055 for at få fat i Frøken Klokken, men indtil den 30. november skal man ringe 7010 1155, hvis man vil have damen i røret.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.