Det gør ondt på Samsung, at de ikke længere er de eneste, der sælger telefoner med store skærme. Ifølge det sydkoreanske nyhedsburea Yonghap har Samsung nemlig kun skippet 10 millioner Samsung Galaxy S6 og Galaxy S6 Edge-enheder afsted til butikkerne den første måned – og det er mindre end selv Galaxy S5, der blev betegnet som lidt af et flop. Samsung leverede 11 millioner S5-modeller den første måned, da den kom på markedet.
Analytikere, deriblandt investeringsbanken Oppenheimer, siger at Samsungs udfordringer skyldes forkert strategi. Samsung Galaxy S6-modellerne er pakket ind i glas og metal og der er skruet ned for de unikke funktioner, som tidligere har været kendetegnende for Galaxy-modellerne. Samtidig er Galaxy S6-modellerne relativt højt prissat. Der er med andre ord ikke noget, der adskiller Galaxy-modellerne fra de øvrige mærker på markedet. Samtidig er der meget lidt incitament til at opdatere for ejere af tidligere Galaxy-modeller.
Både Samsung Galaxy S6 og S6 Edge har ellers fået fantastiske modtagelser af anmelderne. Her på iNPUT blev den kaldt “markedets bedste telefon” og fik en score på 8,7 ud af 10. Læs vores anmeldelse her.
Det er primært de kinesiske marked, der volder Samsung problemer. Kina har historisk været et stort marked på Samsung, men i øjeblikket får de hård konkurrence. Ikke alene fra en række konkurrenter som f.eks. Xiaomi og Huawei, der sælger markant billigere Android-modeller, der kan stort set det samme, men også fra Apples iPhone 6, der er blevet en kolossal succes i Kina. Apple har i de sidste to kvartaler sat rekorder i salget af iPhones – siden iPhone 6 blev lanceret.
Ifølge de seneste regnskaber fra Samsung faldt koreanernes indtjening med 30 procent i forhold til samme periode sidste år – og det skyldes primært svigtende salg af smartphones.
Det er vigtigt at understrege, at de 10 millioner enheder, der tales om, er enheder, der er sendt til butikker. Hvor mange af dem, der rent faktisk er blevet solgt vides ikke.