Hvorfor sætte barren lavt? Verdens tredjestørste bilproducent, amerikanske General Motors, har ved et pressemøde netop meddelt, at de er gået i gang med at bygge et nyt modulært batteri ved navn Ultium. Batteriet skal drive firmaets fremtidige elbiler og vil kunne skaleres mellem 50 og 200 kWh – og hurtiglades med op til 350 kW.
Til sammenligning er den største batteripakke i en eksisterende Tesla på 100 kWh og kan lynoplades med op til 250 kW.
Battericellerne til Ultium skal, ifølge Reuters, udvikles sammen med LG Chem og målet er at mindske anvendelsen af det dyre og svært tilgængelige kobolt, hvilket skal kunne sænke produktionsomkostningerne med 70 procent. Målet er på sigt at ramme en produktionspris på 100 dollars per kilowattime – der er den ”magiske” grænse, hvor elbiler kan produceres til samme pris som fossilbiler.
Batteripakken kommer til at bestå af flere moduler, fortalte GM, og hvert modul kan om nødvendigt udskiftes med et nyt. Modulerne kan placeres ved siden af eller oven på hinanden, hvilket giver god fleksibilitet i forhold til forskellige biltyper.
Ti nye elbiler i støbeskeen
General Motors har også introduceret et nyt system til elektriske motorer bygget af GM selv. En elbil kan have enten en, to eller tre elektriske motorer. Foran har motoren op til 245 hestekræfter, og den bageste motor (eller motorer) kan have op til 340 hestekræfter hver.
Ultium skal anvendes i alle GM’s elbiler. Selskabet fortalte, at de har ti modeller i støbeskeen, deriblandt den elektriske Hummer. De skal alle på markedet i USA inden 2025. Blandt nyhederne er modeller fra mærkerne Chevrolet, Cadillac, GMC og Buick. Det vides ikke om de kommer til Danmark.