I knapt fem år har Tesla kæmpet for at gøre sin 4680 battericelle med tørre katoder klar til masseproduktion. Nu har selskabet nået en milepæl. Forleden blev en Cybertruck med en batteripakke, der er baseret på cellerne og bygget in-house, for første gang vist frem. Det tyder på masseproduktion inden for overskuelig fremtid.
– Den bærer vægten af fem års blod, sved og tårer. Batteriet er fuldstændig fremstillet af Tesla på vores tørelektrodemaskiner til masseproduktion, siger Bonne Eggleston. Hun er leder af batteriudvikling hos Tesla.
Angiveligt blev batteripakken monteret i juli måned og har siden kørt for at teste den. Med positivt resultat. En af Teslas ingeniører har postet nedenstående på LinkedIn, hvor han viser bilen frem udenfor fabrikken.
I modsætning til almindelige battericeller, bruger 4680 cellerne katoder og anoder fremstillet ved hjælp af en “tør” proces. I traditionelle batterier fremstilles de ed hjælp af en mere konventionel “våd” proces, der involverer brug af et giftigt opløsningsmiddel.
Der er adskillige fordele ved den nye 4680-battericeller, baseret på tørre katoder. Ikke alene er cellerne mere energitætte end de traditionelle 2170-celler, de er også billigere at fremstille. I forbindelse med en præsentation i 2020 vurderede Tesla, at omkostningerne for kunden kunne reduceres med op til 56 procent, når cellen når volumenproduktion.
Den større energitæthed gør samtidig, at Tesla skal bruge færre celler for at opnå samme rækkevidde. Altså et batteri, der vejer mindre og er fysisk mindre.
De Cybertrucks, der sendes på gaden i USA, har allerede 4680-batteriet ombord. Men de er kun delvist færdige, da det kun er anoden, der er fremstillet via den tørre proces. Katoden, der leveres af tredjepart, er stadig fremstillet med traditionel våd teknologi.
Lanceringen af produktionsklare Cybertrucks med tørre katode 4680-celler forventes i 4. kvartal, sagde Teslas Vice President for Vehicle Engineering Lars Moravy i sidste uge.