Har du et familiemedlem, der har kvaler med skiftet fra Nem ID til MitID? Så kan du nu spare dem en tur på Borgerservice. Fra i dag betyder en ny opdatering i app’en, at man kan opdatere ID-oplysningerne og oprette MitID direkte i app’en med sit pas. Og man kan nu også hjælpe andre med oprettelse.
For at kunne benytte den nye mulighed kræver det, at den du hjælper, har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Efter oprettelsen skal den, du hjælper, blot aktivere app’en på sin egen telefon. Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på den telefon, man har lånt.
– Vi ved, at der er borgere, som har haft udfordringer med at få MitID, fordi de eksempelvis ikke har kunnet opdatere deres ID-oplysninger hjemmefra. Presset på Borgerservice har nogle steder betydet lange ventetider. Vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, der kan hjælpe borgerne så nemt som muligt. De nye funktioner giver nu flere muligheder for at klare skiftet hjemmefra, fortæller Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
Hen over sommeren og ud på efteråret kommer der endnu flere opdateringer i app’en. Det skal nemlig også være muligt at bestille og aktivere eksempelvis kodeviser og kodeoplæser direkte fra app’en. På sigt bliver det også muligt at få MitID i app’en med udenlandske pas og Schengen ID-kort med chip.
Sådan får man MitID i app’en
- Find den nye funktion på forsiden af MitID app via indstillingerne under menupunktet “Opret MitID”.
- Scan koden og aflæs chippen i dit pas
- Scan herefter dit ansigt, så det kan sammenlignes med dit pasfoto
- App’en genererer nu et såkaldt 3D FaceScan, og hvis resultatet af denne sammenligning er tilfredsstillende, bekræfter app’en din identitet, så du kan oprette MitID direkte i appen
- Voila.
Skal du hjælpe en pårørende, skal I igennem samme trin – blot med din pårørendes pas og ved at scanne din pårørendes ansigt.
Læs mere hos Digitaliseringsstyrelsen.