Som The Verge skriver, vinder Google ikke guldmedalje for sin OL-reklame i år. Efter flere dage med hidsige kommentarer fra både tradtionelle medier og brugere på de sociale medier, har Google besluttet at trække sin “Dear Sidney”-reklame fra OL-dækningen.
Sagen minder i høj grad om den, der ramte Apple, da de lancerede en ny iPad med en reklame, der viste en række kreative værktøjer og instrumenter blive presset sammmen til en iPad i en stor metalpresse. Reklamen skulle vise de uendelige muligheder med iPad’en, men modtog kritik for at “knuse menneskelig innovation”.
Det er samme tema, der gør sig gældende i Googles Dear Sidney-tilfælde. I reklamen, der kan ses ovenfor, vil en far at skrive et fanbrev på vegne af sin datter til hendes olympiske idol, den amerikanske hækkeløber Sydney McLaughlin-Levrone.
Men med ordene “det her skal være helt rigtigt” får han Google Gemini til at skrive den for sig – og det har vakt internettets vrede. Fanbreve fra børn skal nemlig ikke være korrekte. Det er en del af charmen ved fanbreve, siger kritikerne. Andre har påpeget, at reklamen opfordrer til at hoppe over, hvor gærdet er lavest, i stedet for at øve sig på selvudfoldelse.
I Washington Post skriver klummeskribenten, at hun får lyst til at “kaste en forhammer ind i fjernsynet, hver gang jeg ser reklamen”.
De voldsomme reaktioner har fået Google til at trække den fra OL-sendefladen, men den kan stadig ses på Youtube. Her er muligheden for at kommentere videoen dog slået fra.
Samtidig siger selskabet, at reklamen ikke var beregnet til at antyde, at Gemini fuldstændig kunne erstatte mennesker. Annoncen var beregnet til at “vise, hvordan Gemini kan give et udgangspunkt, tankestarter eller et tidligt udkast til en person, der leder efter ideer til deres forfatterskab”.