Det kostede Facebook dyrt, da Apple blokerede for sporing mellem websites med iOS 14.5. Faktisk kostede det mere end 10 milliarder dollars, fortalte Zuckerberg under fremlæggelsen af det seneste regnskab. Nu planlægger Google at give sine brugere den samme mulighed.
Ved at blokere for sporing mellem websites og apps, forhindrer man effektivt annoncesælgere i at målrette reklamer mod brugerne. Det er hele Facebooks forretningsmodel, der dermed undergraves.
Facebook forsøgte da også med alle midler at få brugerne til at acceptere sporing, da Apple lukkede for sluserne. Blandt andet ved at indikere, at alternativet var brugerbetaling.
Google fortæller om sine planer i et blogindlæg. Helt konkret vil Google lukke ned for det såkaldte advertising ID, der gør det muligt at spore brugerne. De lover dog samtidig, at de vil fortsætte med at understøtte den nuværende teknologi de næste to år, så virksomheder, der lever af annoncerne, har tid til at implementere ændringer.
Da Apple lukkede for sporing, rasede Zuckerberg og kaldte det for misbrug af Apples dominerende position. Med Googles udmelding må han få noget galt i halsen. Google dominerer nemlig om nogen annoncemarkedet. Sidste år kom knapt 82 procent af omsætningen i Alphabet, der er Googles moderselskab, nemlig fra annoncerelaterede aktiviteter (se infografik længere nede).
Udmeldingen er bare det seneste slags i ansigtet på Facebook, der forleden endog truede med at udelukke EU-borgere, hvis tjenesten ikke fortsat må høste deres data.
[infogram id=”9c0b4595-d561-4e33-b15f-5352f6138b3d” prefix=”FT4″ format=”interactive” title=”Google omsætning”]