Indrømmet, det er et smart reklamestunt (vi faldt jo for det, red,). På den anden side af Øresund har MacDonalds, i samarbejde med reklamebureauet DDB, ændret Happy Meal-æskerne, så de kan foldes til et sæt fuldt fungerende virtual reality-briller. Selve linserne ligger inde i æsken ved siden af hamburger, pommes frites og æbler i skiver.
Kampagnen hedder Happy Goggles og kører i 14 restauranter i det nordlige Sverige. Kunder får samtidig adgang til et VR-spil – Se Upp I Backen – på deres smartphones.
VR-brillerne er baseret på Googles Cardboard-teknologi, så der findes en hel stribe kompatible apps i både App Store og Google Play. Vi kan anbefale Google Street View og Vrse; sidstnævnte er en app-portal, der samler de bedste VR/360-graders videoer.
Når ret skal være ret er det hverken MacDonalds eller DDB, der har fået ideen. Avisen New York Times uddelte mere end 13 millioner Google Cardboard-briller sammen med en søndagudgave af avisen i november sidste år, og Coca Cola har for nyligt produceret en video der viser, hvordan man samler en VR-brille af en colaindpakning. Se videoen her: