Henrik Fisker har indgået en formel aftale med kinesiske CATL om levering af batterier til den kommende Fisker Ocean elbil, der er planlagt til at gå i produktion næste efterår. CATL, der er verdens største batteriproducent, skal levere batteripakker i to størrelser og med forskellig kemisk sammensætning, fortælles det i en pressemeddelelse.
Fisker Inc. planlægger at præsentere den produktionsklare Fisker Ocean under Los Angeles Auto Show, der skydes i gang den 19. november – altså om bare få uger. Konceptbilen blev vist frem helt tilbage i januar 2020.
Fisker Ocean skal bygges af canadiske Magna International og produktionsstarten er sat til 17. november 2022, hvorefter der “hurtigt skal skaleres op”. Ifølge Fisker Inc. holder tidsplanen fortsat.
CATL – det står for Contemporary Amperex Technology – leverer batterier til en lang række elbiler, deriblandt Tesla. Aftalen mellem Fisker Inc. og CATL løber i første omgang i fire år og CATL skal levere to typer af batterier. Den største batteripakke bliver af typen NMC (nikkel, magnesium, kobolt) mens en mindre batteripakke bliver af LFP-typen (lithium-ion phosphate).
Henrik Fisker har tidligere snakket en del om solid-state-batterier, men den tanke er (naturligvis) udskudt indtil videre.
Ifølge pressemeddelelsen vil batteripakkerne kunne oplades med op til 250 kW, ligesom de vil kunne oplades via det solpaneltag som Fisker Ocean kan købes med.
Præcis hvilken kapacitet batterierne får, vides ikke, men forhåbentlig bliver vi meget klogere den 19. november eller i dagene derefter …