Det er ikke nogen hemmelighed at Henrik Fisker er en mand, der ofte har tænkt store tanker – og forsøgt at føre dem ud i livet. Med større eller mindre succes. Det har givet nogle skuffelser og derfor er der også flere, der kigger kritisk på, når han kaster sig ud i nye eventyr.
Det største af disse ser dog ud til at lykkes. Fisker Inc. er nu tre måneder inde i produktionen af elbilen Fisker Ocean og de første ejere får snart deres biler leveret. I november blev det lovet, at det ville ske i februar måned.
Endnu bedre er det, at projektet ser ud til at kunne flyde rent økonomisk. Faktisk hævder Henrik Fisker, at selskabet tjener penge fra første bil ruller af samlebåndet.
Fisker Ocean bygges af selskabet Magna i en fabrik i Østrig. Og det er, ifølge Fisker, en stor fordel:
– Hvis vi havde haft vores egen fabrik, skulle vi bygge og betale for den og så uddanne folk, med en lang startdistance til produktion. Men ikke nu. Nu betaler vi kun et fast gebyr, hvilket faktisk betyder, at vi tjener penge på den første bil, siger Henrik Fisker til NyTeknik.se .
Magna, som har en ejerandel på 6 procent i Fisker, har i første omgang aftalt at lave 50.000 enheder af Fisker Ocean årligt. Fisker har som mål at få produceret 42.400 biler i 2023, med over 300 enheder i første kvartal, over 8.000 enheder i andet kvartal, over 15.000 enheder i tredje kvartal, og resten i fjerde kvartal.
Med en stigning i reservationer til Fisker Ocean, håber selskabet, at Magna vil øge produktionen til 150.000 enheder i 2024.
Tre varianter Herunder er priser og specifikationer på de tre udgaver, der kommer til Danmark.
SPORT ULTRA EXTREME Rækkevidde 440 km 610 km 630 km Drivlinje Forhjulstrukken, en motor Firehjulstræk, to motorer Firehjulstræk, to motorer Smart Traction Nej Tilkøb Ja Ydelse 205 kW / 275 hk 400 kW / 540 hk 410 kW / 550 hk 0-100 km/t 7,4 sek. 4,2 sek. 3,9 sek. Pris 325.000 kr. 445.000 kr. 595.000 kr.