Med et år til den officielle lancering i slutningen af 2021, løfter BMW nu allerede sløret for BMW iX, som stadig er i udviklingsfasen. Bilen bliver ikke en folkevogn , men skal i stedet byde på de ypperste teknologier, som BMW har at byde på. Den bliver, med andre ord, næppe billig.
– Vi sætter nye branchestandarder med teknologien i BMW iX. Bilen har mere computerkraft til databehandling og mere kraftfuld sensorteknologi end nogen anden af vores modeller, er 5G-kompatibel, byder på nye automatiserede køre- og parkeringsfunktioner samt brug af femte generation af vores elektriske teknologi, siger Frank Weber, bestyrelsesmedlem hos BMW AG, Development.
Femte generation af BMW eDrive-teknologien – der omfatter elmotorerne, elektronikken, opladningsteknologien og højspændingsbatteriet – garanterer “enestående effektivitet,” lover BMW. De foreløbige tal tyder på en ydelse på mere end 370 kW/500 hestekræfter og en tid fra 0-100 km/t på under 5 sekunder.
Dette opnås samtidig med et elforbrug på under 21 kWh per 100 kilometer (WLTP). Bruttokapaciteten på batteriet er mere end 100 kWh, hvilket giver bilen over 600 kilometers rækkevidde (alle værdier er foreløbige).
Opladningsteknologien i BMW iX gør hurtigladning med op til 200 kW DC muligt. Selskabet fortæller, at batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent på under 40 minutter. På bare ti minutter kan man fylde nok strøm på batteriet til at kunne køre mere end 120 kilometer, lover BMW.
Sky teknologi BMW iX byder på det såkaldte ”shy tech”, hvor teknologierne kun er synlige, når de anvendes. Integreret i BMW-nyrerne foran findes der en række sensorer, kameraer og radarteknologi. Dørene, med de rammeløse vinduer, åbnes ved et tryk på en knap, og bagklappen – som dækker hele bagenden – inkluderer bakkamera med automatisk rensning i BMW logoet. På frontklappen sker påfyldning af sprinklervæske under BMW logoet.
Shy tech-teknologien findes også i kabinen i form af højttalere integreret og ude af syne, integrerede ventilationskanaler, opvarmede overflader og en fordybning af BMW Head-Up Display’s projektor i instrumentpanelet, så det er næsten usynligt. Det sekskantede rat og BMW Curved Display skal underbygge den futuristiske form for køreglæde.
Til Danmark om et år BMW iX startede livet som konceptbil under navnet iNEXT. Allerede i januar havde vi mulighed for at at se og røre bilen under CES-messen i Las Vegas. Men der sket en del siden da. Både bilens generelle udtryk og det sci-fi-agtige indre i konceptudgaven er blevet nedtonet markant. Det gør dog ikke bilen mindre betagende.
Produktionen af BMW iX starter i anden halvdel af 2021 på BMW fabrikken i Dingolfing i Tyskland. Den danske lancering finder sted i november måned 2021, fortæller BMW’s danske afdeling.
Klik for større. Foreløbige tekniske data Motoreffekt Over 500 hestekræfter Drivlinje eAWD (elektrisk firehjulstræk med to elmotorer) 0-100 km/t Under 5 sekunder Cd-værdi 0,25 Tophastighed 200 km/t Rækkevidde Over 600 km (WLTP) Ladetid Hurtigladning: 10-80% på undrer 40 min. AC-hjemmeladning 11 kW: 0-100% under 11 timer Batteripakke Over 100 kWh Ladekapacitet 200 kW Forbrug Under 21 kWh per 100 km (WLTP)