Campingvogne og elbiler går ikke godt i spænd sammen, men det vil campingvognsproducenten Dethleffs lave om på. I samarbejde med mobilhome-producenten Hymer har de lavet en campingvogn med batterier og to elmotorer. Ideen er, at Coco e.Home, som den hedder, skal levere strøm til sin egen vægt, så elbilens batteri ikke belastes af campingvognen.
Lige som i elbiler ligger der i bunden af campingvognen et batteri. Eller rettere to – et par hver side af akslen. Samlet er der 80 kWh, hvilket er mere end mange elbiler er udstyret med. De kan oplades via et CCS-kabel med en hastighed på op til 50 kW og der genindvindes energi, når der bremses eller køres friløb.
Vognen har også to elektriske motorer, der driver campingvognen fremad – så tæres der ikke så meget på elbilens batteri. Motorerne kan i øvrigt levere 45 hestekræfter hver. Der mangler nærmest bare rat, så er det et mobilehome.
Dethleff Coco e.Home uden ‘hus’ (klik for større). Endnu er Coco e.home under udvikling, men for at prøve konceptet af, kørte Dethleffs en tur over Alperne med e.home på træk. Den video kan du se herunder.
Der er ikke meget info om campingvognens indre, men Dethleffs Coco-serie er normalt forholdsvis små og lette vogne med plads til bare to “beboere”. Da vognen første gang blev præsenteret som koncept for små fem år siden, kunne den i øvrigt bruges i forbindelse med V2L, så den kunne bruges til at lagre grøn strøm fra eksempelvis solanlæg, når man ikke var på ferie.
Naturligvis kan man også trække strøm fra batterierne til boligformål, hvis man camperer et sted, hvor der ikke er strøm – eller der er strømafbrydelse. Du kan i øvrigt læse mere om krabaten hos Dethleffs .