Sydkoreanske Kia Corporation har i dag løftet sløret for det endelige design på Kia EV9, der er mærkets elektriske tilbud til den helt store familie. Klepperten har tre sæderækker og med en ekstrem akselafstand, har designerne haft mulighed for at prioritere plads, komfort og teknologi for alle personer i bilen, med en nytænkning af en familie-SUV’s egenskaber.
”Kia EV9 bryder grænser med det formål at sætte nye standarder for design, opkoblingsmuligheder, anvendelighed og miljøansvarlighed”, udtalte Karim Habib, som er Executive Vice President og Head of Kia Global Design Center. Han fortsætter:
“Denne nye type bil leverer en instinktiv oplevelse og fremragende komfort – ikke kun for føreren, men for alle personer i bilen takket være innovativ pladsudnyttelse, teknologi og design”.
Bilen tilbydes med enten seks eller syv sæder.
Personerne på første og anden sæderække har mulighed for at læne sæderne tilbage og slappe af, mens bilen lades op. En anden sædekonfiguration giver mulighed for at dreje sæderne på anden sæderække 180 grader, så passagererne kan tale med passagererne på tredje sæderække. Sæderne på tredje sæderække er forsynet med kopholdere og ladestik til mobile enheder.
Et panoramisk instrumentpanel går fra rattet til midten af bilen. To 12,3-tommer touchskærme, der er integreret med et 5-tommer segmentdisplay, skal forbedre den digitale oplevelse med nem betjening af bilens funktioner og med antallet af fysiske knapper holdt på et minimum.
Under skærmen giver en række skjulte touchknapper adgang til betjening af en start-stop-funktion, AVNT, varme, ventilation og aircondition.
Må vente med de tekniske specifikationer Bilen er baseret på Kia EV9 Concept , der blev vist frem tilbage i november 2021. Kia EV9 får digital verdenspremiere i slutningen af marts. I forbindelse med den digitale event lover Kia at afsløre alle produktinformationer.
Kia har tidligere sagt, at EV9 vil få en rækkevidde på op til 485 kilometer. Den vil kunne lades op fra 10-80 procent på 20-30 minutter ved en 350 kW oplader. Den vil naturligvis få 800 volt-teknologi ombord.
Kia har også tidligere fortalt, at EV9 skal bruges til at lancere Kias “Auto Mode”. Det er sydkoreanernes modsvar til Teslas Full Self Driving -egenskaber. Kias software understøtter funktionen Highway Driving Pilot . Den gør det muligt for bilen at køre på motorvejstrækninger helt uden chaufførens indblanding.