Danskerne har kåret Volvo som det mest bæredygtige bilmærke i Danmark i 2025, viser den netop offentliggjorte Sustainable Brand Index. Det kinesisk-ejede mærke topper dermed listen foran Volkswagen og Toyota, som henholdsvis indtager anden- og tredjepladsen.
Administrerende direktør hos Volvo Car Denmark, Tobias Altehed, glæder sig over anerkendelsen:
– Danskerne anerkender vores arbejde med at drive bilindustrien i en mere bæredygtig retning, og det er vi meget stolte over. Vores satsning på elektrificering, brugen af bæredygtige materialer og transparens i hele produktionen gør tydeligvis en forskel, siger han.
Siden 2019 har Volvo offentliggjort rapporter på alle nye elektriske modeller, så man kan blive klogere på CO2-aftrykket fra de enkelte modeller.
Tesla tager et dyk Mens Volvo nyder fremgang og ros for sit grønne arbejde, oplever Tesla det stik modsatte. Tesla er årets store taber med et fald på hele 43 pladser på den samlede liste og lander dermed på en fjerdeplads i kategorien for bilmærker. Samtidig viser tallene, at mærker som Škoda og Audi oplever stor fremgang, mens Hyundai også dykker markant med et fald på 40 pladser.
# Mærke Nummer på listen Ændring 2024-2025 1 Volvo 48 -5 2 Volkswagen 61 5 3 Toyota 64 -12 4 Tesla 80 -43 5 Skoda 84 38 6 Mercedes-Benz 87 -7 7 Audi 108 25 8 BMW 132 11 9 Hyundai 169 -40 10 Ford 187 -6 11 Peugeot 197 2 12 Renault 217 1 13 Nissan 234 1 14 Citroën 243 -13
(Kilde: Sustainable Brand Index) Sustainable Brand Index bygger på interviews med 10.000 danske forbrugere, der vurderer mærker ud fra deres indsats indenfor bæredygtighed. Undersøgelsen er den største af sin slags i Europa og inkluderer ikke alene biler, men virksomheder inden for en lang række forskellige industrier.
Herunder top 10 over de brands, som danskerne har kåret som de mest bæredygtige:
Änglamark Rema 1000 Lego Øgo Urtekram Thise Mejeri Friland Grøn Balance Naturmælk Aarstiderne Volvo indtager altså plads nummer 48 på denne samlede liste, som den højest placerede bilproducent.