ElbilerTophistorie

Her er den første 100% genbrugte battericelle

Northvolt hævder at have produceret den første battericelle med en katode bygget "100% af genbrugt nikkel, mangan og kobolt".

Svenske Northvolt lovede allerede i 2019, at de ville lave verdens grønneste elbils-batteri. Nu fortæller selskabet, at det er lykkes for dem at lave en battericelle, hvis katode udelukkende er fremstillet af genbrugte råstoffer. Råstofferne nikkel, mangan og kobolt, der bruges i batterier, er dyre og specielt kobolt er problematisk, da det ofte udvindes af afrikanske børnearbejdere.

Med gennembruddet løser Northvolt også problemet med udslidte batterier – hvis det kan skaleres til stor produktion, hvilket er målet for den svenske virksomhed. Allerede i 2030 skal 50 procent af råmaterialerne i de batterier, selskabet producerer, være genbrugte.

 

– Det, vi har vist her, er en tydelig vej til at lukke batterikredsløbet. Vi viser at der findes et bæredygtigt, miljømæssigt foretrukket alternativ til konventionel minedrift for at skaffe råmaterialer til batteriproduktion. Genanvendelsesprocessen kan genvinde op til 95 procent af metallerne i et batteri til et renhedsniveau på niveau med frisk jomfrumateriale. Det, vi har brug for nu, er at opskalere genbrugskapaciteten, fortæller Emma Nehrenheim, der er Chief Environmental Officer hos Northvolt.

Northvolt er derfor gået i gang med at udvide genbrugsfabrikken, Revolt Ett, der er placeret ved siden af Northvolt Ett-fabrikken i Skellefteå, Sverige. Den skal skaleres til at kunne håndtere genbrug af 125.000 tons batterier om året.

 

Revolt-fabrikken (foto: Northvolt).

Udover nikkel, mangan, kobolt og lithiummetaller til Northvolts egen batteriproduktion, vil Revolt Ett genvinde kobber, aluminium og plast fra de batterier og materialer, det genanvender – som alle vil blive recirkuleret tilbage til produktionsstrømme gennem lokale tredjeparter.

Northvolt blev grundlagt i 2016 og har fået investeringskroner fra prominente spillere som IKEA, Volkswagen Group, Siemens, Goldman Sachs, Scania og danske Vestas. Northvolt skal spille en stor rolle i Volkswagens elektrificering; tyskerne lagde tidligere i år en bestilling på batterier for svimlende 14 milliarder dollars – 90 milliarder kroner – hos svenskerne.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.