Xpeng er et navn, du måske ikke har hørt før (hvis du ikke har fulgt med her på iNPUT i hvert fald ), men kineserne har store planer – og den første elbil fra det kinesiske firma, Xpeng P7, lanceres allerede d. 27 april – altså på mandag. Og kineserne lover “niveau 3” selvkørende teknologi, hvilket er mere end Tesla kan levere lige nu (omend de lover niveau 3 snart).
Masser af sensorer Xpeng P7 kommer med en ret voldsom række sensorer: 13 kameraer, 12 ultralyd sensorer, 5 radar og et enkelt kamera inde i bilen (ligesom Tesla i øvrigt har det ). Bilens styresystem kører på Nvidia Drive AGX platformen, som lige nu er noget af det mest avancerede i branchen, og det hele tilsammen gør altså, at kineserne kan love selvkørende niveau 3, der betyder at bilen reelt kan køre selv i langt de fleste tilfælde – men bilen har stadig rat (det fjernes først ved niveau 5), og føreren af bilen skal hele tiden holde øje med den under kørslen. Udover det vil den altså kunne navigere selv i både byer og på landet, samt motorveje og parkeringspladser.
Rækkevidden mangler det sidste Selv om Xpeng P7 ligner en bil der kan konkurrere med Tesla på design og selvkørende egenskaber, så er der stadig noget op til den rækkevidde, Tesla kan nå. Xpeng P7 kan i teorien køre 700 km – men det er efter den gamle NEDC standard, hvilket i realiteten betyder ca. halvdelen, i hvert fald hvis man kører på motorvej. Det er stadig ikke dårligt, men er heller ikke på niveau med Tesla, hvis Long Range modeller snildt kan køre en del længere.
Der er endnu intet nyt om, om P7 finder vej til Europa og USA – det ventes dog at ske, hvis bilen bliver en succes i hjemlandet.