ElbilerTophistorie

Her er elbilerne, der kører længst på 25 minutters opladning

Den bedste får en rækkevidde på 368 kilometer efter bare 25 minutters lynopladning. Det er hele 233 kilometer længere end dårligste.

Januars rækkevidde-test fra Norges Automobil-Forening er en sand guldgrube af informationer. Senest er der kommet tal på, hvor langt 31 forskellige elbiler kan køre, efter 25 minutters stop ved en lynlader. Det er altså bilernes kombination af høj ladeeffekt og lavt forbrug, der er i spil.

Lad os bare afsløre, at du ikke skal vælge Peugeot e-2008, hvis du er en utålmodig sjæl. Den løber nemlig tør for strøm hele 233 kilometer før testens vinder.

 

Vinderen er, ikke overraskende, Tesla Model 3 Long Range. På 25 minutter kan den suge energi nok til en rækkevidde på hele 368 kilometer. Det er 25 kilometer mere end nummer to, der er Mercedes EQS, og 48 kilometer mere end Porsche Taycan på tredjepladsen.

Tallene for Teslaen er baseret på opladning fra 5 til 80 procent på en Supercharger. Den maksimalt registrerede effekt var 225 kilowatt og bilens batteri blev forvarmet ved at sætte Supercharger-stationen som destination i bilens navigationssystem. I øvrigt blev samtlige biler i testen kørt i mindst to timer på motorvej inden opladning.

 

I det hele taget klarede de tre Teslaer, der blev testet, sig godt. De ligger alle over modellerne fra de, herhjemme, så populære, Volkswagen-modeller ID.3 og ID.4.

Rækkevidde efter 25 minutters lynladning

[infogram id=”4694f6cf-264f-4453-ad8c-c5efc291132e” prefix=”po5″ format=”interactive” title=”Rækkevidde 25 min opladning”]

Interessant er også oversigten over den højest målte effekt under opladning. Her opnåede Audi e-tron GT og Porsche Taycan de højeste tal. De er begge udrustet med 800-volt arkitektur og har da også på papiret de højeste teoretiske ladehastigheder.

Til gengæld betyder 800-volt arkitekturen ikke alt. Både Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, der også har 800-volt, har en teoretisk effekt på 230 kilowatt, men det kommer de ikke i nærheden af. Tværtimod topper de ved henholdsvis 154 og 145 kilowatt. En del af forklaringen er nok, at ingen af de to forvarmer batteriet. Hyundai har dog lovet, at det kommer i 2023-udgaven af Ioniq 5.

 

Højest målte effekt

[infogram id=”eb6b54e6-866e-4ae0-9244-5d32c93c97aa” prefix=”1RN” format=”interactive” title=”Højeste ladeeffekt”]

Kilde
Tek.noMotor.noNorges Automobil-Forbund

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.