En af de ting, der bekymrer potentielle elbilskunder, er batteriets levetid. Vi er vant til, at batteriet i mobiltelefonen bliver hurtigt ringere og det vil vi nødigt risikere i vores bil, der er en væsentlig dyrere investering. Selv om alle undersøgelser tyder på, at der ikke er nogen grund til bekymring , er batterigaranti en faktor for de potentielle kunder.
Det lurede de sidste år hos Toyota, der gik ud med en garanti på 10 år og 1 million kørte kilometer på deres første dedikerede elbil, Toyota bZ4X. Det er væsentlig mere end de øvrige producenter, hvor batterigarantien typisk ligger på 8 år og/eller 160.000 kørte kilometer. Men der er store forskelle i top og bund.
I Norge har Forbrukerrådet undersøgt hvilke bilmærker, der tilbyder den bedste batterigaranti. Mercedes og Tesla topper listen, der rummer 37 forskellige bilmærker. I bunden ligger Smart og kinesiske Hongqi.
Herunder listen. Desværre angiver Forbrukerrådet kun de 17 bedste mærker – og de fire dårligste.
Mærker med bedste batterigaranti # Mærke Garanti Point 1 Mercedes-Benz * 70% / 10 år / 205.000 km ** 49,6 2 Tesla * 70% / 8 år / 197.000 km 48,9 3 Audi 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 BMW 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Citroën 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Cupra 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 DS 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Fiat 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Hyundai 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Mini 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Opel 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Peugeot 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Polestar 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Renault 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Skoda 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Seat 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 Volkswagen 70% / 8 år / 160.00 km 46,5 … 34 Kia 70% / 7 år / 150.000 km 39,9 35 MG 70% / 7 år / 150.000 km ** 38,2 36 Smart 70% / 8 år / 100.000 km 37,2 37 Hongqi 70% / 8 år / 160.000 km ** 36,2
* Forskellige garantier på forskellige modeller, se nedenfor. Scoren er et gennemsnit. ** Garantien kræver at bilen følger service. Mercedes og Tesla Samtlige bilmærker, ud over Mercedes og Tesla, giver den samme batterigaranti på samtlige modeller. Men Mercedes giver bedre garanti på batterierne i de dyre EQE og EQS. Mens de mere “folkelige” (læs: billige) EQA, EQB og EQC har dårligere batterigaranti.
Tesla deler også sine modeller op. De giver den bedste garanti på Model S og X, mens standardudgaverne af Model 3 og Model Y har den ringeste garanti. Herunder en oversigt med de point, de enkelte modeller ville have fået.
Eksempelvis ville Mercedes EQE og EQS score en krystalklar førsteplads, mens EQA, EQB og EQC ville havne på en 31. plads.
Mercedes Garanti Point Mercedes EQE og EQS 70% / 10 år / 250.000 km * 59,0 Mercedes EQA, EQB og EQC 70% / 8 år / 160.000 km * 41,0
* Garantien kræver at bilen følger service. Tesla Garanti Point Tesla Model S og X 70% / 8 år / 240.000 km 51,7 Tesla Model Y/3 LR/Performance 70% / 8 år / 192.000 km 48,5 Tesla Model Y/3 Std/Std Plus 70% / 8 år / 160.000 km 46,5
Hvad med Toyotas 1 million kilometer? Selv om Toyota giver 10 år og/eller 1 million kørte kilometers garanti på deres batteri, kommer japanerne forholdsvis skidt ud af testen. De må nøjes med en 27. plads. Det skyldes, at Toyotas garanti udelukkende gælder batteriets kapacitet – ikke batteriet generelt. Der gælder garantien kun i fem år. Samtidig kræver Toyota at batteriet løbende skal serviceres på et autoriseret værksted, hvis 10-års kapacitetsgarantien skal holde. Og det giver minuspoint i den norske test, der vægter frit værkstedsvalg højt.
Hele undersøgelsen fra det norske Forbrukerrådet kan læses her .