Normalt er rækkevidden det store samtaleemne, når det handler om elbiler. Men her på redaktionen synes vi faktisk, at ladehastigheden er langt mere relevant. Norsk Automobilforbund, NAB, har testet hvor hurtigt 21 forskellige elbiler kan oplades til 80 procent og der er store forskelle mellem modeller.
De 21 testede biler har alle en opladningseffekt på mellem 100 og 270 kW. To af dem understøtter også såkaldt 800 volt-teknologi, nemlig Audi e-tron GT og Hyundai Ioniq 5. Men selv om de teoretisk kan håndtere den samme opladningseffekt, kan der stadig være store forkelle på effektiviteten.
Tesla har traditionelt set altid ligget i top – og det gør de stadig. Men de har fået en overmand i form af Hyundai Ioniq 5, der er med i testen selv om den ikke er på markedet endnu. Den kommer først engang i efteråret.
I ladetesten er bilerne blevet kørt på motorvej med 110 km/t i mindst to timer. Derefter er opladningen startet med mindre end 10 procent på batteriet Testen er blevet udført i sommertemperatur.
Det er naturligvis vigtigt at have in mente at testen ikke tager højde for, hvor mange kilometer der er på batteriet; den måler udelukkende hvor hurtigt bilen oplades til 80 procent. Men det er stadig en interessant oversigt – ikke mindst at se, hvordan opladningskurven adskiller sig fra model til model. Ioniq 5 har eksempelvis en tydelig “trappe”, mens Tesla Model 3 i stedet har en bakke uden klare trin.
Herunder testens resultater. Du kan se hele testen – inklusive ladekurver for samtlige modeller hos Norsk Automobilforbund .
# Model Tid i min. 1 Hyundai Ioniq 5 19 2 Tesla Model 3 Standard Range 24 3 Audi e-tron GT 26 4 Citroën ë-C4 27 5 Opel Mokka-e 28 6 Fiat 500C Icon 28 7 Mercedes-Benz EQA 29 8 Tesla Model 3 Long Range 33 9 Skoda Enyaq iV 34 10 Honda e 34 11 BMW iX3 35 12 Volkswagen ID.3 35 13 Volkswagen ID.4 37 14 Volkswagen ID.3 Pro S 38 15 Polestar 2 38 16 Volvo XC40 Recharge 38 17 Ford Mustang Mach-e Long Range RWD 42 18 Mazda MX-30 43 19 Ford Mustang Mach-e Long Range AWD 49 20 Hyundai Kona 49 21 Xpeng G3 55
(Kilde: NAF)