Volkswagen har i dag løftet sløret for hele tre nye elektriske GTX-modeller. Nemlig en GTX-udgave af den kommende stationcar ID.7 Tourer samt to gange ID.3 GTX. Den kraftigste Performance leverer 240 kW (326 hk) i motoreffekt. Den mere støjsvage GTX-variant yder 210 kW (286 hk).
I modsætning til andre GTX-modeller har ID.3 i denne version ikke firehjulstræk, men udelukkende baghjulstræk. Topmodellen Performance får til gengæld den mest kraftfulde elmotor fra Volkswagen til dato. Nemlig en APP550 synkronelmotor med permanent magnet (PSM) som for første gang tilbydes med op til 326 heste i stalden.
– Med ID.3 GTX overfører Volkswagen fascinationen fra de kompakte GT-modeller til den elektriske æra. Køreglæde og nulemissionskørsel kombineres på fascinerende vis, siger Kai Grünitz, medlem af Volkswagen Brand Board of Management med ansvar for udvikling.
Han sammenligner den nye ID.3 GTX Performance med ikonet Golf GTI Clubsport.
– ID.3 GTX Performance og Golf GTI Clubsport deler den fascinerende oplevelse af overlegen motorkraft og magtfuld acceleration. Det er to topmoderne sportsvogne, siger han.
Volkswagen ID.3 GTX Performance. Nyt batteri De to nye ID.3 GTX udgaver får også et nyt 79 kWh batteri. Rækkevidden på ID.3 GTX forventes at være omkring 600 kilometer. Hurtig opladning vil være mulig med effekter på op til 175 kW, og opladning fra 10 til 80 procent bør tage omkring 26 minutter.
ID.3 GTX ID.3 GTX Performance Rækkevidde 600 km Ikke oplyst Batteri (netto) 79 kWh 79 kWh Motor 210 kW / 286 hk 240 kW / 326 hk Drejningsmoment 545 Nm 545 Nm Acceleration 0-100 km/t 6 sekunder 5,6 sekunder Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 175 kW 11 kW / 175 kW Pris Ikke oplyst Ikke oplyst
Som standard er ID.3 GTX Performance udstyret med den adaptive chassisstyring DCC, som skal forbedre komforten og køreegenskaberne. Systemet kan fornemme, hvordan hjulene og kroppen bevæger sig for at styre støddæmperne som en tilpasning efter underlaget. Føreren kan også tilpasse og forfine indstillingerne efter egne ønsker gennem forskellige køreprofiler.
GTX-modellerne har fået større skærme. Samtidig med lanceringen af de nye GTX-modeller får ID.3-serien Volkswagens nye generation af infotainmentsystem og software: Det nye infotainmentsystem har en betydeligt større touchskærm på 12,9 tommer og en ny, intuitiv menustruktur.
Volkswagen introducerer også den nye IDA stemmeassistent, der med støtte fra ChatGPT muliggør brugen af et mere naturligt sprog og et udvidet anvendelsesområde.
Volkswagen ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance vil blive lanceret på markedet i år. Der er endnu ingen prisoplysninger.
Kraftigste stationcar nogensinde Volkswagen ID.7 GTX Tourer. Sammen med ID.3 GTX præsenterede Volkswagen også en sportslig udgave af den kommende ID.7 Tourer. I modsætning til den “almindelige” ID.7 Tourer er GTX-udgaven med firehjulstræk. Det bliver den mest kraftfulde stationcar, VW har sendt på vejene. Drivlinjen består af en bagmotor på 210 kW og en frontmotor på 80 kW. Tilsammen kan de levere en samlet effekt på 250 kW (340 hk).
ID.7 GTX Tourer har en elektronisk begrænset topfart på 180 km/t og accelererer fra 0 til 100 km/t på lige under 6,0 sekunder. Derudover er den maksimale trækevne (8 procent med bremser) øget fra 1.000 til 1.400 kilo.
Et nyt større batteri på 86 kWh skulle levere op til 625 kilometer i rækkevidde på én opladning. Det nye batteri i ID.7 GTX Tourer kan oplades med op til 200 kW ved DC-lynlader, hvor det – under ideelle forhold – vil tage mindre end 30 minutter at lade fra 10 til 80 procent strøm på batteriet.
ID.7 GTX Tourer forventes introduceret i tredje kvartal. ID.7 GTX fastback præsenteres senere på året.