Hamborg, Tyskland: Volkswagen har her til aften præsenteret konceptbilen ID. 2all, der skal munde ud i Volkswagen ID.2 i 2025. Det er tyskernes hidtil mest ambitiøse bud på en elbil, der kan opfylde de flestes kørebehov uden at tegnebogen tømmes fuldstændigt.
Målet er en en startpris på 25.000 euro – nok knapt 200.000 kroner med dansk moms inkluderet – og en rækkevidde på op til 450 WLTP-kilometer. Næppe i samme kombination, da der med garanti kommer forskellige batteristørrelser. Men alligevel.
Lykkes det, får ID. 2 for alvor potentiale til at gøre elbilen til en rigtig folkevogn. “Dimensioner som en Golf og pris som en Polo,” lyder det fra tyskerne, og det er noget, der bør klinge gyldent i danske ører, hvor Golfen har en nærmest mytologisk status.
Volkswagen ID. 2all er baseret på MEB Entry-platformen. VW ID. 2all baseres på den nye MEB Entry -platform. Den har en elektrisk motor på forakslen, der kan levere en ydelse på 166 kW, svarende til 226 heste. I modsætning til de øvrige ID-modeller bliver ID. 2all altså forhjulstrukken.
Klar inspiration fra den første Golf Faktisk er ID. 2all den mindst ID’ede af VW’s elbiler. Den har et meget traditionelt VW-design. Og det er altså den vej, tyskernes nye designchef, Andreas Mindt, vil gå. Han fortæller, at ID. 2all giver en forsmag på Volkswagens nye designsprog, som er baseret på de tre søjler ‘stabilitet’, ‘sympati’ og ‘entusiasme’.
Et element i dette nye designsprog er C-stolpe-designet, der blev udviklet til den første Golf fra 1974. ID. 2all er den første Volkswagen med en ny fortolkning af denne signatur.
Der er lys i logoet. I hvert fald på prototypen … “Vi overfører vores ikoners DNA ind i fremtiden. ID. 2all er derfor også en hyldest til Beetle, Golf og Polo,” siger Andreas Mindt.
Interiøret har også et overskueligt design og er kendetegnet ved et højkvalitetsudseende, et selvforklarende infotainmentsystem med klassisk volumenkontrol og en separat airconditionblok.
Af teknologi fortæller Volkswagen, at ID. 2’eren vil få mulighed for både Travel Assist, IQ.Light og elektronisk ruteplanlægger. Måske som tilkøbstjenester, som er blevet introduceret med den nye ID.3.
Ny trilling Volkswagen ID.2 bliver i 2025 flankeret af to modeller fra henholdsvis Skoda og Cupra. Kun skitserne til Skodaen er blevet vist frem, mens Cupra har afsløret langt mere om UrbanRebel . Den har stort set samme specifikationer som ID. 2all.
Et kig indenfor i kabinen. VW ID. 2all tekniske data Drivlinje MEB Entry, forhjulstrukken Motor 166 kW / 226 heste Rækkevidde Op til 450 km (WLTP) Ladetid 10 til 80% på 20 min. 0–100 km/h < 7 s Tophastighed 160 km/t Længde 4.050 mm Bredde 1.812 mm Højde 1.530 mm Akselafstand 2.600 mm Bagagerum 490 til 1.330 liter Hjul 225/40 R20
iNPUT er tilstede ved præsentationen af ID. 2all i Hamborg. Vi håber at få mulighed for at lave video på bilen.