ElbilerTophistorie

Her er Volkswagens 185.000 kroners elbil til folket

Med en pris fra 185.000 kroner og en rækkevidde på op til 450 kilometer, ligner Volkswagen ID.2all for alvor en folkelig elbil.

Hamborg, Tyskland: Volkswagen har her til aften præsenteret konceptbilen ID. 2all, der skal munde ud i Volkswagen ID.2 i 2025. Det er tyskernes hidtil mest ambitiøse bud på en elbil, der kan opfylde de flestes kørebehov uden at tegnebogen tømmes fuldstændigt.

Målet er en en startpris på 25.000 euro – nok knapt 200.000 kroner med dansk moms inkluderet – og en rækkevidde på op til 450 WLTP-kilometer. Næppe i samme kombination, da der med garanti kommer forskellige batteristørrelser. Men alligevel.

 

Lykkes det, får ID. 2 for alvor potentiale til at gøre elbilen til en rigtig folkevogn. “Dimensioner som en Golf og pris som en Polo,” lyder det fra tyskerne, og det er noget, der bør klinge gyldent i danske ører, hvor Golfen har en nærmest mytologisk status.

ID. 2all
Volkswagen ID. 2all er baseret på MEB Entry-platformen.

VW ID. 2all baseres på den nye MEB Entry-platform. Den har en elektrisk motor på forakslen, der kan levere en ydelse på 166 kW, svarende til 226 heste. I modsætning til de øvrige ID-modeller bliver ID. 2all altså forhjulstrukken.

 

Klar inspiration fra den første Golf

Faktisk er ID. 2all den mindst ID’ede af VW’s elbiler. Den har et meget traditionelt VW-design. Og det er altså den vej, tyskernes nye designchef, Andreas Mindt, vil gå. Han fortæller, at ID. 2all giver en forsmag på Volkswagens nye designsprog, som er baseret på de tre søjler ‘stabilitet’, ‘sympati’ og ‘entusiasme’.

Et element i dette nye designsprog er C-stolpe-designet, der blev udviklet til den første Golf fra 1974. ID. 2all er den første Volkswagen med en ny fortolkning af denne signatur.

ID. 2all
Der er lys i logoet. I hvert fald på prototypen …

“Vi overfører vores ikoners DNA ind i fremtiden. ID. 2all er derfor også en hyldest til Beetle, Golf og Polo,” siger Andreas Mindt.

 

Interiøret har også et overskueligt design og er kendetegnet ved et højkvalitetsudseende, et selvforklarende infotainmentsystem med klassisk volumenkontrol og en separat airconditionblok.

Af teknologi fortæller Volkswagen, at ID. 2’eren vil få mulighed for både Travel Assist, IQ.Light og elektronisk ruteplanlægger. Måske som tilkøbstjenester, som er blevet introduceret med den nye ID.3.

Ny trilling

Volkswagen ID.2 bliver i 2025 flankeret af to modeller fra henholdsvis Skoda og Cupra. Kun skitserne til Skodaen er blevet vist frem, mens Cupra har afsløret langt mere om UrbanRebel. Den har stort set samme specifikationer som ID. 2all.

 

VW ID. 2all tekniske data
DrivlinjeMEB Entry, forhjulstrukken
Motor166 kW / 226 heste
RækkeviddeOp til 450 km (WLTP)
Ladetid10 til 80% på 20 min.
0–100 km/h< 7 s
Tophastighed160 km/t
Længde4.050 mm
Bredde1.812 mm
Højde1.530 mm
Akselafstand2.600 mm
Bagagerum490 til 1.330 liter
Hjul225/40 R20

iNPUT er tilstede ved præsentationen af ID. 2all i Hamborg. Vi håber at få mulighed for at lave video på bilen.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.