Volkswagen mente det virkelig alvorligt, da de i foråret sagde, at de vil gøre brandet “elskeligt igen”. Det første skridt i cen strategi, billigbilen ID. 2all skabte stor begejstring, da den blev vist frem i marts. Og nu er tyskerne så klar med denne her. ID. GTI Concept er en forsmag på, hvad vi kan forvente os af GTI-brandet.
Ligesom det var tilfældet med ID. 2all er det igen den nye designer Andreas Mindt, der har tryllet. Selv om bilen er spritmoderne, sender den hilsner til forgangne GTI-modeller.
Sort indretning og paneler med GTI-bogstaver minder om de herlige 1980’ere. Ligesom skjulte bagdørshåndtag får ID. GTI til at ligne en tredørs bil. Præcis som i gamle dage. Bagtil er den store spoiler farveintegreret i den sorte bagrude. En hilsen til de første Golf 1 GTI og Golf 2 GTI.
Klik for at se større billeder. Under det smækre ydre, gemmer sig en Volkswagen ID.2, hvilket vil sige MEB Entry -platform med forhjulstræk. Men ID. GTI bruger et spærredifferentiale på forakslen – elektronisk styret af Vehicle-Dynamics-Manager-systemet – ligesom på den nuværende generation af den ikoniske Golf GTI.
Volkswagen fortæller også, at køreoplevelsen kan ændres markant af føreren via en knap i midterkonsollen. Den såkaldte GTI Experience Control-funktion gør det for første gang muligt at indstille elmotoren, undervognen, styretøjet, lydoplevelsen og endda de simulerede gearskift, så køreoplevelsen minder om en af de historiske GTI-modeller.
Hvornår? En computertegning af kabinen. Volkswagen har ikke delt informationer om bilens tekniske formåen. Men den vil sandsynligvis overgå ID.2’erens 226 heste – der gættes på 245 hk. Rækkevidden bliver til gengæld nok en smule kortere, da bilen er mere muskuløs. Knapt 400 WLTP-kilometer er nok realistisk.
Og hvornår kan vi så forvente at se ID.2 GTI – som den nok kommer til at hedde – på vejene? Ikke foreløbigt desvære. ID.2 kommer i 2025 og GTI-udgaven lander nok senere. Måske lige i tide til at fejre 50-års GTI-jubilæet i 2026?
Nyd flere – levende – billeder i videoen herunder …