Nej, det er ikke Honda e, du ser på billedet ovenfor, men derimod Volkswagens vision om en elbil i miniklassen. Der har længe gået rygter om, at Volkswagen brygger på en elektrisk minibil, men nu viser tyskerne for første gang, hvordan de forestiller sig, at den kan ud.
I forbindelse med bilmessen i München har de præsenteret denne kompakte crossover konceptbil, der er døbt ID.Life. Samtidig lover tyskerne, at ID.-familien udvides med en model i minibilssegmentet i 2025. Den forventes at få en startpris på cirka 20.000 euro. Altså næsten halv pris af ID.3, der starter ved 35.000 euro.
“ID.Life er vores vision om den næste generation af elbiler udviklet med fokus på mobilitet i det urbane miljø. Konceptbilen giver en forsmag på en ID.-model i minibilsegmentet i prisklassen omkring de 20.000 euro, som vi forventer at introducere 2025. Vi ønsker at gøre elektrisk mobilitet tilgængelig for endnu flere mennesker, ”siger Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen, i en pressemeddelelse.
ID.Life er bygget på en mindre version af Volkswagens elektriske MEB-platform, der er specielt udviklet til en elbil i et kompakt format. Det er første gang, at en MEB-baseret model er udstyret med forhjulstræk. Med sin 172 kW (234 hk) elmotor sprinter minien fra 0 til 100 km/t på kun 6,9 sekunder, og et 57 kWh batteri lover en rækkevidde på omkring 400 kilometer (WLTP).
Kørende biograf – med indbygget projektor Ifølge VW er konceptet udviklet med unge for øje.
“Vi tror på, at i fremtiden vil bilen stå som et endnu stærkere udtryk for en holdning til livet. For morgendagens kunder handler det ikke kun om mobilitet, men endnu mere om, hvad du kan opleve med bilen. ID.Life er vores svar,” siger Brandstätter.
I konceptbilen er der naturligvis skruet op for ambitionerne. For eksempel forestiller Volkswagen sig, at musik, film og spil fra mobiltelefonen kan vises på en integreret projektionsskærm. Den kan trækkes ud af instrumentbrættet, når det kræves. Yderligere enheder kan tilsluttes individuelt og forsynes med strøm fra en 230 volt / 16 ampere forbindelse i kabinen.
I konceptet er der indbygget projektor i instrumentpanelet. Både forsædet og bagsædet kan lægges fladt ned, hvilket giver masser af muligheder for at forvandle interiøret til en biograf, en to meter lang seng eller en kompakt van med maksimal bagagerumskapacitet.
Kameraer og et stort display erstatter både udvendige og indvendige spejle. Væsentlige kørefunktioner styres via et touch-betjeningspanel på det sekskantede, åbne rat. En smartphone kan også integreres i betjeningskonceptet. Navigationen kan f.eks. styres via din egen enhed, uanset om det er en smartphone eller tablet, fortæller Vokswagen.
Designerne har undgået dekorative lister, ekstra påmonterede dele og en kompleks sammensætning af forskellige materialer. Den horisontale opdeling mellem karosseri, glassektioner og taget bidrager til et stilrent udseende. Taget kan afmonteres og er lavet af oppustelige tekstiler, der reducerer køretøjets vægt.
Det bliver interessant af følge hvor mange af disse ideer, der følger med over i produktionsmodellen, hvis prisen fortsat skal holdes på omkring de 20.000 euro.
Ifølge rygterne vil denne crossover få familienavnet ID.1. Den efterfølges af hatchback’en ID.2 to år senere. Men inden da vil Skoda lancere sin variant, der får navnet Elroq. Den kommer i 2024 og bliver brandets anden elbil efter Skoda Enyaq iV. Sådan siger rygterne i hvert fald.
Her er et par billeder mere af ID.Life konceptet (klik for større):