Snap Inc, virksomheden bag Snapchat-platformen, introducerer et nyt digitalt modesamarbejde med den svenske modegigant H&M. Drevet af Snaps kamerateknologi kan tre augmented reality (AR) beklædningsgenstande prøves via H&M’s app og i Snapchat fra i dag, den 5. december.
AR-oplevelserne er designet af H&M og Institute of Digital Fashion, det London-baserede digitale studie og tænketank. Linserne giver mulighed for at prøve digitale designs, hvilket udvider de udtryksmuligheder, der findes i mode. Alle kan vælge et outfit, tage en positur og dele deres foretrukne digitale looks.
H&M bruger Snap’s Camera Kit til at indbygge AR i deres mobilapps. Camera Kit er en SDK-løsning, der gør det muligt for udviklere at udnytte Snaps AR-platform. Dermed kan virksomheder som H&M integrere Snaps kamerateknologi og -linser i deres egne mobil- og webgrænseflader.
Den svenske modeforhandler slutter sig til rækken sammen med andre brands som Samsung og Puma, der benytter sig af Camera Kit.
Danske Lars Bo Jeppesen, Snaps nordiske manager, siger:
– Augmented reality er et stærkt værktøj til at fremme selvudfoldelse og kreativitet. Det innovative AR-tøj skabt af iODF og H&M repræsenterer en utrolig fordybende og tilgængelig måde at engagere og glæde H&M-fællesskabet i den digitale modeverden.
Snapchat-brugerne elsker angiveligt at bruge AR. Snap oplyser, at over 250 millioner Snapchat-brugere brugt AR-indkøbslinser over 5 milliarder gange siden januar. Globalt når Snapchat ud til mere end 75 procent af de 13-34-årige i over 20 lande og har 363 millioner daglige aktive brugere.