Der er kommet mange nye elbilister i Danmark det seneste år – og flere af dem står måske overfor en overraskelse, når der skal købes vinterdæk. Prisen på vinterdæk til elbiler ligger nemlig markant højere end dæk til benzin- og dieselbiler, hvilket skyldes både større hjul, særlige gummiblandinger og dybere profildesign, ifølge konceptchef Jesper Valentin Lund fra værkstedskæden Teknicar.
Elbilister, særligt dem der er nye på området, oplever desuden en hurtigere slitage af deres dæk. Søren Bjørn fra Pirelli Danmark forklarer, at elbilers evne til at accelerere hurtigt bidrager til det øgede slid, da mange førere udnytter bilernes høje moment.
– I takt med at folk får mere erfaring med elbiler, reduceres slitagen, påpeger Søren Bjørn.
Samtidig har en 60 procent reduktion i registreringsafgiften på elbiler gjort det muligt for flere danskere at vælge luksusmodeller. Denne opgradering bringer dog højere løbende omkostninger, som mange bilister ikke havde forudset.
– Mange danskere har jo kunnet opgradere til en bil, der normalt ville være væsentligt dyrere, men udgifterne til vedligehold og reservedele er der jo efterfølgende ingen rabat på. Det gælder også for prisen på et nyt sæt vinterdæk, og det kommer bag på mange, siger Jesper Valentin Lund.
Med elbilernes stigende popularitet og deres øgede vægt er det ifølge eksperterne blevet vigtigere end nogensinde at have de rette vinterdæk.
– Det er afgørende at sikre god bremselængde i vintermånederne, hvor glatte veje øger risikoen, understreger Søren Bjørn.