Det kinesiske bilmærke Byton har på IAA-bilmessen i Frankfurt meldt ud, at de vil sælge den store elektriske og temmelig luksuriøse M-Byte på det danske marked. SUV’en lanceres på de største europæiske bilmarkeder i 2021, hvorefter den kommer til lande som Danmark, fortæller den europæiske pressechef ifølge Finans.dk .
– Danmark, Holland og Norge er vigtige for os. Vi kan mærke, at der er stor interesse for elbiler her, siger Oliver Strohbach, der er europæisk pressechef, til Finans.dk.
Bilen skal ikke sælges på traditionel vis gennem forhandlere, men skal i stedet sælges via enkelte flagskibsbutikker – eller via nettet. Potentielle kunder får mulighed for at prøvekøre bilen bestemte steder i landet.
Smækfyldt med elektronik Byton M-Byte er en endog særdeles teknologitung SUV, der blandt andet er udrustet med en 48-tommer stor skærm, der kurver sig på tværs af kabinen. Den har tillige en skærm indbygget i selve ratnavet – ligesom forsædepassageren har sin egen skærm, der er placeret mellem forsæderne. Bilen har desuden ansigtsgenkendelse og mange af dens funktioner kan styres ved hjælp af gestikuleringer.
Skærmen i ratnavet. Passagerens egen skærm. Kabinen i M-Byte. Byton M-Byte kommer i flere varianter, hvor den mindste har et batteri på 71 kWh, en ydelse på 200 kW og en rækkevidde på omkring 430 kilometer ifølge den gamle NEDC-skala. Omregnet til den lidt mere retvisende WLTP giver det en rækkevide på omkring 340 kilometer.
Topmodellen har en batteripakke på 95 kWh og yder 300 kW. Den har en rækkevidde på forventet 440 kilometer efter WLTP-standarden. Ladekapaciteten er på op til 150 kW, så den vil kunne lades op til 80 procent på 35 minutter.
Den mindste model accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder, mens topmodellen gør det på 5,5 sekunder.
Byton har tidligere meldt ud, at priserne for M-Byte starter ved 45.000 euro – altså omkring 336.000 kroner uden danske afgifter. Herunder flere billeder af bilens ydre (klik for at forstørre):