Hurtigere end tog, mere sikker end biler og langt bedre for miljøet end fly. Den nederlandske provins Noord-Holland har set sig lun på Elon Musks Hyperloop, efter at de sammen med firmaet Hardt Hyperloop har udarbejdet en rapport om fordelene ved teknologien.
I rapporten konkluderes det, at Hyperloop kan forkorte rejsetiden mellem Amsterdam, Paris, Bruxelles, Düsseldorf eller Frankfurt fra ”timer til minutter”, ligesom ”grænser helt bogstaveligt vil blive udvisket”. Forbindelsen skal være et alternativ til flyruterne på samme strækning.
– Vi ved, at folk er villige til at rejse i højst en time til deres arbejde. Med en Hyperloop ville du være i stand til at dække meget større afstande i den tid. Dette lyder meget lovende. Derfor vil vi indlede drøftelser med andre myndigheder for at videreføre denne forskning, siger Jeroen Olthof, der er ansvarlig for mobilitet i Noord-Holland, i en pressemeddelelse .
Ud over at forbindelsen vil kunne booste økonomien i området, er der også et kolossalt grønt aspekt: Forbindelsen vil reducere antallet af årlige flyafgange fra Schiphol-lufthavnen med 24.000 – og da Hyperloop drives af elektricitet og ikke flybrændstof vil det have en markant positiv betydning for CO2-udledningen.
Det fastslås i den digre rapport, der naturligvis skal læses med det for øje, at den er udarbejdet af Hardt, der vil profitere på at bygge forbindelsen.
Sådan kunne et Hyperloop-fartøj se ud indvendigt (foto: Hardt). Ikke bare luftkasteller Ifølge den engelske avis The Guardian er Hardt Hyperloop i fuld sving med testfasen allerede. I samarbejde med firmaet Tata Steel er de i gang med at konstruere en tre kilometer lang højhastigheds testforbindelse i provinsen Groningen og en 30 meter lang lavhastigheds-testunnel er allerede bygget i Delft.
En af de tekniske udfordringer firmaet kæmper med, er at finde ud af, hvordan Hyperloop-fartøjerne kan skifte fra en tunnel til en anden uden at skulle nedsætte farten fra tophastigheden på 965 km/t. Videoen i nedenstående tweet giver et indblik i Hardt Hyperloops visioner for fremtiden:
Det er dog ikke alle, der er overbevist om, at Hyperloop-konceptet er hverken praktisk muligt eller økonomisk levedygtigt. Selv ideens bagmand, Teslas Elon Musk, lader til at have lagt projektet på is for at koncentrere sig om biler og rumfart i stedet.
Har du lyst til at læse den 52-sider lange rapport, kan den findes her .