At bygge software til biler, er ikke nemt. Tesla har gjort det temmelig godt, mens Volkswagen har haft – skal vi sige – udfordringer. En tredje mulighed er at bygge et tredjeparts-operativsystem som Android Automotive ind i bilerne og det gør et stigende antal bilproducenter.
Senest har japanske Honda meldt ud, at de også vil basere fremtidige biler på Googles operativsystem. De følger dermed prominente navne som Ford, Volvo, Renault og Polestar. Selv Audi vil adoptere Automotive til visse af deres modeller – og Android Automotive begynder dermed at ligne en vinder i kampen om fremtidens styresystemer for biler.
“Vi vil samarbejde med Google for bedre at integrere Google-køretøjstjenester i vores køretøjer, herunder muligheden for lettere at bruge funktioner som Google Assistant, Google Maps-funktionalitet og andre apps i køretøjer, der tilbydes via Google Play,” sagde en Honda-talsmand i en e-mail til The Verge .
Udmeldingen kommer ikke som en voldsom overraskelse, da Honda allerede har baseret sin nuværende styresystem til biler på Android-platformen (dog kke Automotive). De første modeller med fuldfed Automotive-integration vil dukke op i 2022, men Honda vil ikke fortælle hvilke modeller, der får det først.
Vil du se, hvordan Android Automotive ser ud i eksempelvis Renault Mégane E-Tech, er der et afsnit i videoen nedenfor, hvor vi roder rundt i menuerne.
Det er vigtigt at understrege, at der er væsensforskel mellem Android Auto og Android Automotive. Hvor førstnævnte er en app, der køres fra mobiltelefonen (lige som Apple CarPlay) er Automotive dybt integreret i bilens systemer. Det betyder blandt andet, at man kan betjene zonerne i bilens klimanklæg individuelt med Google Assistant. Og andre af bilens funktioner (Hey Google, lås dørene). Der er også en langt dybere og mere avanceret udgave af Google Maps i Automotive.